Home
طلق پلی کربنات شیشه ای

طلق پلی کربنات

با پیشرفت علم ، ساخت مواد با‌کیفیت و در عین حال ارزون مورد توجه دانشمندان قرار گرفت. مواد و مصالحی که در ساختمون‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرن به مرور زمان دچار تحول می‌شن. در آغاز قرن بیستم سرعت این تغییر و تحول ، آهنگ سریع‌تری به خود گرفت. از جمله موادی که در این دوره ساخته شدن “پلاستیک ها” بودن. پلاستیک‌ها موادی پلیمری هستن که با کیفیت نسبتا بالا و قیمت ارزون شناخته می‌شن. طلق پلی کربنات ( polycarbonate ) از جمله انواع طلق هستن که با استحکام بسیار عالی شناخته می‌شه. دومین مزیت و ویژگی مهم این طلق ها ، مقاومت عالی در برابر تغییر دماست.

طلق مات

طلق پلی کربنات هم در حرارت بالا و نیز در هوای بسیار سرد به خوبی مقاومت نشون می‌ده. به طوری که نوع مرغوب پلی کربنات تا دمای 130 درجه سلسیوس هیچ آسیبی نمی‌بینه. در هوای سرد ، این طلق‌ها تا دمای 40 درجه سلسیوس زیر صفر شکننده نمی‌شن. از نظر عایق رطوبتی این طلق ها نسبتا خوب هستن. همچنین ورق های پلی کربنات عایق حرارتی و صوتی خوبی هستن. پلی کربنات در انواع ضد یو وی و ضدخش نیز تولید می‌شن.

طلق پلی کربنات
ورق پلی کربنات رنگی

به جز این موارد ، انواع دوجداره و چندجداره این طلق‌ها نیز در بازار موجود هست. پلی کربنات دوجداره استحکام بهتری داره ، در مقابل اشعه یو وی مقاوم هست و به عنوان عایق نیز عملکرد بهتری داره در این مطلب قصد داریم به تفصیل به محصول طلق پلی کربنات بپردازیم. همچنین انواع این طلق ها رو مورد بررسی و کاربرد هر کدوم رو تشریح می‌کنیم.

چگالی1.2 گرم در هر سانتی متر مکعب
میزان جذب آب0.1% وزن اولیه در 24 ساعت غوطه وری
میزان عبور نور90% در نوع شفاف
خصوصیات طلق پلی کربنات

تولید ورق پلی کربنات در مجموعه فرکو

در سال‌های با توجه به کاربرد فراوان طلق پلی کربنات در صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان‌سازی ، صنعت پزشکی و… نیاز به ورق پلی کربنات در بازارهای کشور پیش از قبل احساس می‌شه. از این رو مجموعه فرکو که یکی از تولیدکنندگان برتر طلق و پلکسی گلاس در سطح کشور هست تونسته با تولید مقادیر قابل توجهی از پلی کربنات بخشی از نیازهای بازار به این محصول کاربردی رو برطرف کنه. طلق پلی کربنات از محصولات پر فروش و پر تقاضای مجموعه فرکو می‌باشد. ورق های پلی کربنات فرکو در عالی‌ترین سطوح کیفی تولید می‌شن. ضمن اینکه انواع طلق پلی کربنات که در ادامه به معرفی اونا خواهیم پرداخت در این مجموعه تولید می‌شن.

بنابراین با توجه به نیاز خود ، انتخاب‌های متعددی پیش‌رو خواهید داشت. توجه داشته باشین که مجموعه فرکو به جز طلق پلی کربنات ، انواع دیگر طلق رو نیز تولید می‌کنه. برای بسیاری از بخش‌های ساختمون می‌توان به جای طلق پلی کربنات از پلکسی گلاس یا طلق کریستال استفاده کرد. برای انتخاب بهتر و دریافت مشاوره و راهنمایی می‌تونین با کارشناسان مجموعه فرکو تماس حاصل کنین. اطلاعات تماس در بخش پایانی مطلب درج شده اس. از جمله مدل‌های پلی کربنات که در این مجموعه تولید می‌شه می‌توان به : پلی کربنات ضد گلوله . ورق پلی کربنات دوجداره و چندجداره ، طلق شیشه ای ، طلق زنبوری ، پلی کربنات مات ، شفاف و … اشاره کرد. ورق های پلی کربنات دومین نوع پرفروش طلق هستن.

میزان ضخامتمیزان شفافیت
16 میلی متر82 درصد
25 میلی متر62 درصد
جدول میزان شفافیت انواع ورق پلی کربنات دوجداره

مجموعه فرکو برترین تولید کننده طلق در سطح کشور 02188068352

طلق پلی کربنات دوجداره
ساخت سقف به وسیله طلق پلی کربنات

چرا طلق پلی کربنات

طلق پلی کربنات ، شباهت بسیاری به شیشه داره. با این تفاوت که نسبت به شیشه ایمنی بیشتر و وزن کمتری داره. نسبت به شیشه عایق قوی‌تری در مقابل تغییر دما هستن. استفاده از طلق باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شه. همچنین پلی کربنات بهترین محافظ در برابر اشعه خطرناک فرابنفش هست. نسبت به شیشه نور بیشتری رو برای یک مکان منتشر می‌کنه. نصب ورق پلی کربنات بسیار راحت‌تر از شیشه هست. تقریبا می‌توان گفت پلی کربنات یک شبه شیشه همه‌کاره و تمام عیار هست. همچنین پلی کربنات عایق بسیار موثری در برابر سرما و گرماست. طلق پلی کربنات 200 برابر قوی تر از شیشه و 50% سبک‌تر از شیشه هست. این طلق ها در انتقال و دریافت نور طبیعی عملکرد بهتری نیز نسبت به شیشه دارن.

به ویژه نوع سفارشی طلق پلی کربنات از جهات مختلف خصوصیات قابل توجهی داره. به طور کلی پلی کربنات یک نوع پلیمر ترموپلاستیک هست. و یکی از معدود ورق‌های پلاستیکی اس که در برابر درجه حرارت بالا مقاوم هست. پلی کربنات یک ماده شفاف ، محکم و سخت هست. از دیگر ویژگی ورق پلی کربنات می‌توان به حفظ فرمول شیمیایی در دمای ذوبشان اشاره کرد. با توجه به همه دلایل گفته شده ، پلی کربنات می‌تونه یک انتخاب ایده آل برای بسیاری از کاربردها باشه. پلی کربنات ترکیبی از ویژگی‌های فیزیکی عالی و خصوصیات ظاهری نسبتا خوب هست. قیمت پلی کربنات نیز با توجه با مشخصات اون ، کاملا منطقی اس.

مقاومت کششی 55 تا 75 مگاپاسکال
میزان تغییر طول تا شکستن80 تا 150 درصد
مقاومت فشاریبیشتر از 80 مگاپاسکال
سرعت صوت 2270 متر بر ثانیه
جدول مشخصات فیزیکی و مکانیکی طلق پلی کربنات
طلق دوجداره رنگی
پلی کربنات در رنگ های متنوع

مقایسه ورق پلی کربنات با شیشه

شیشه یکی از مهمترین رقیبان برای طلق پلی کربنات هست. ویژگی ورق‌های پلی کربنات و شیشه تفاوت قابل توجهی دارن. اولین و مهم‌ترین تفاوت میان این دو متریال ، میزان استحکام اوناست. ورق‌های پلی کربنات در مقایسه با شیشه چند ده برابر مقاوم‌تر هستن. دومین خصوصیت متفاوت بین این دو ، مربوط به ایمنی اوناست. پلی کربنات‌ها در مقایسه با شیشه ایمن‌تر هستن. ایمنی بهتر ورق های پلی کربنات از چند جهت قابل بررسی اس. اول اینکه ورق‌های پلی کربنات بافت شکننده‌ای ندارن. بافت ورق های پلی کربنات نرم‌تر و منعطف‌تر هست. بدین ترتیب حتی به هنگام شکسته‌شدن خطرات کمتری ایجاد می‌کنه. همانطور که پیشتر گفتیم این طلق‌ها شکننده نیستن. زیرا توانایی بسیار خوبی در برابر نیروی کششی داره و تقریبا انعطاف‌پذیر هست. البته همه‌ی مدل‌های پلی کربنات از این نظر یکسان نیستن.

طلق پلی کربنات سقفی
طلق پلی کربنات در سقف

سومین برتری پلی کربنات نسبت به شیشه ، مقاومت بیشتر اون در برابر حرارت هست. ورق های پلی کربنات در مقابل تغییر دما عملکرد بهتری از خود نشون می‌دن. به این معنی که در شرایط سخت آب و هوایی قابل استفاده اس. پلی کربنات از نظر عایق حرارتی نیز بهتر از شیشه اس. عایق حرارتی پلی کربنات در حدود 60% قوی تر هست. پلی کربنات ضدحریق هست و به ندرت و به سختی شعله‌ور می‌شه. خصوصیات بصری این دو متریال نیز تا حدودی متفاوت هست. از نظر انتقال نور و شفافیت تفاوتی میان این دو دیده نمی‌شه. در عوض شیشه از نظر وضوح تصویر کمی نسبت به پلی کربنات بهتر هست البته که تفاوت زیادی وجود نداره. در واقع شیشه شکست نور کمتری داره و سمت دیگر اون واقعی تر دیده می‌شه. البته برخی از ورق‌های پلی کربنات سفارشی از نظر شفافیت حتی بهتر از شیشه نیز هستن.

معایب

طلق‌های پلی کربنات عاری از عیب نیستن. این ترموپلاستیک های نشکن با این که غیرقابل اشتعال هستن اما هنگام بروز آتش بسیار دود‌زا هستن. البته ورق‌های پلی کربنات در انواع ضد حریق نیز تولید می‌شن که به سادگی شعله نمی‌گیرن. دومین ایرادی که به طلق‌های نشکن وارد هست خش‌پذیری نسبتا بالای اوناست. پلی کربنات معمولی به آسونی و خیلی سریع خراش برمی‌داره. خط و خش آسیب به ظاهر و جلوه پلی کربنات معمولی وارد می‌کنه. به این ترتیب این نوع طلق ( پلی کربنات معمولی) برای قسمت هایی که تحت دسترسی هستن مناسب نیست. البته همانطور که در ادامه خواهیم پرداخت نوع ضدخش این طلق ها نیز تولید می‌شه. دیگر عیب مهم ورق های پلی کربنات عدم مقاومت اونا در برابر اشعه یو وی اس. این مشکل نیز همانطور که در ادامه خواهیم پرداخت با تولید طلق یو وی مرتفع شده اس.

همچنین عیب دیگری که به پلی کربنات وارد اس به بازیافت اون بازمی‌گرده. با وجود اینکه طلق‌های پلی کربنات قابل بازیافت هستن اما مراحل بازیافت اونا دشوارتر هست. همچنین بازیافت ورق های ساخته شده با پلی کربنات قدری گرونتر هست. به طور کلی در سال های گذشته سطح کیفی طلق های پلی کربنات بهتر شده‌اس. ایرادات این طلق‌ها ، به مرور زمان از بین رفتن. حتی جلوه بصری طلق‌های پلی کربنات در سال‌های گذشته نسبت به سابق زیباتر شده اس. علاوه بر زیبایی و عمق رنگ بهتر ، طلق‌های پلی کربنات از نظر شفافیت نیز بهینه‌تر شدن.

درواقع این معایب هرکدوم راه‌حلی نیز دارن که قابل رفع شدن هستن.

طلق پلی کربنات
پلی کربنات در رنگ آبی

کاربرد طلق پلی کربنات

ورق پلی کربنات در صنعت ساختمونی کاربرد فراوانی داره. (استفاده از طلق جهت ایجاد پنجره ،سقف‌کاذب). طلق های پلی کربنات به جز ساختمون سازی در سایر صنایع نیز بسیار پر‌کاربردن. از این طلق‌ها جهت ذخیره‌سازی داده‌ها نیز استفاده می‌شه (در تولید CD و DVD از این متریال استفاده میشه). در صنایع نظامی برای ایجاد فضای امنیتی از پلی کربنات استفاده می‌کنن ( طلق های ضد گلوله). شیشه جلو اتومبیل و هواپیما از جنس ورق پلی کربنات هست. پلی کربنات‌ها به دلیل عایق قدرتمندی که دارن در ساخت گلخونه‌ها نیز کاربرد فراوانی دارن. پوشش سقف ها و پارکینگ ، روکش استخر ، سایه بان اتومبیل اغلب از جنس این ترموپلاستیک ها هستن. جهت ایجاد سقف در پاساژها نیز از پلی کربنات می‌تونه استفاده بشه. از کاربردهای پلی کربنات در فضاهای عمومی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) ورودی ایستگاه‌های اتوبوس و مترو 2) کیوسک تلفن 3) راهرو‌های خیابانی و عابر بانک 4) ساخت آب‌نما با ورق پلی کربنات 5) استفاده از پلی کربنات به عنوان نورگیر 6) استفاده از طلق پلی کربنات برای قفسه‌بندی شلف‌ها یا به عنوان پیشخوان فروشگاه‌های مختلف

صنعت ساختمان‌سازی مهمترین بخشی اس که در اون از طلق های پلی کربنات استفاده می‌شه. جالبه بدونین با توجه به پیشرفت کیفی این طلق ها روز به روز بر محبوبیت اونا افزوده می‌شه. با توجه به سطح مقاومت بالا ، این طلق‌ها می‌تونن حتی در شرایط دشوار محیطی نیز دوام بیارن.

طلق پلی کربنات
سایبان اتومبیل

استفاده از طلق در گلخانه ها

همانطور که اشاره شده طلق‌ها کاربردهای وسیعی در صنایع مختلف دارن. یکی از اصلی‌ترین کاربردهای ورق پلی کربنات استفاده از اونا به عنوان نورگیر در گلخانه‌هاست. سوالی که ممکنه براتون پیش بیاد! اینکه چرا از طلق پلی کربنات به عنوان نورگیر سقفی در گلخونه‌ها استفاده می‌کنن؟ در پاسخ باید بگیم این نوع طلق‌ها نور رو به طور یکنواخت در سراسر گلخونه انتشار می‌دن. به همین جهت گزینه ایده آلی جهت به‌کارگیری در سقف گلخانه‌هاست. برگزیدن مناسب‌ترین پوشش جهت ساخت گلخانه‌ها حائز اهمیت هست. زیرا در میزان نوری که به گلخونه وارد می‌شه تاثیر به‌سزایی داره. هنگام انتخاب نورگیر گلخانه باید دقت عمل زیادی داشته باشیم که نور زیادی وارد گلخانه نشه. علاوه بر موارد گفته شده ، ایمن بودن پلی کربنات در کنار محکم بودن و وزن سبک مزیت‌های دیگر نسبت به پوشش شیشه ای گلخونه هست.

طلق پلی کربنات
نور گیر سقفی ساخته شده با ورق پلی کربنات

نور و گرمای زیادی که وارد گلخونه می‌شه یا سایه پیش از حد سبب تخریب گیاهان می‌شه. پلی کربنات ها 90% از نور خورشید رو از خود انتقال می‌دن. این نور به طور یکسان در فضای گلخونه پخش می‌شه. البته ورق های دوجداره انتقال نور کمتری نسبت به مدل های تک لایه دارن. در ورق‌های ضخیم تر انتقال نور به 60 درصد نیز می‌رسه. بنابراین طلق پلی کربنات ، یکی از بهترین گزینه‌ها جهت ساخت پوشش نورگیر سقف گلخونه‌هاست. نورگیر گلخونه باید بیشترین مقاومت رو در برابر شرایط جوی مانند سرما و گرما ، تگرگ ، برف و باران داشته باشه. معمولا برای گلخانه از طلق با ضخامت 4mm استفاده می‌کنن. البته توجه داشته باشین که در محیط‌های سرد بهتر هست از ورق هایی با ضخامت بیشتر استفاده بشه. اغلب از طلق دوجداره برای ساخت گلخونه بهره می‌گیرن.

طلق گلخانه
طلق گلخانه

استفاده از طلق برای ساخت سقف کاذب

یکی از موارد کاربرد طلق پلی کربنات ، ساخت سقف‌های کاذب هست. وزن سبک پلی کربنات ، باعث کاهش بار وارد شده به ساختمون می‌شه. ضمن اینکه مقاومت سقف های پلی کربناتی به مراتب بیشتر از دیگر سقف‌های کاذب هست‌‌. سقف های پلی کربناتی به ویژه در قسمت خارجی ساختمون استفاده می‌شن. پلی کربنات بهترین نوع پلاستیک برای ساخت سقف هست. ورق های پلی کربنات تمام خصوصیات یک سقف خوب رو در خود دارن. استحکام بالا و وزن سبک دو خصوصیت مورد توجه برای انتخاب نوع سقف کاذب هست. که ورق های پلی کربنات هر دو خصوصیت رو دارن. البته برای ساخت سقف حتما باید از نوع ضد یو وی استفاد بشه. برای ساخت سقف ، هم از طلق مات و هم از طلق شفاف استفاده می‌کنن. البته طلق های مات با توجه به دریافت نور ملایم ، انتخاب مناسب‌تری هستن. و می‌تونن شدت میزان نور ورودی رو کاهش بدن.

البته استفاده از طلق‌های پلی کربنات رنگی برای ساخت سقف ، نیز رایج هست. به ویژه طلق‌های رنگی مات برای این منظور مناسب هستن. توجه داشته باشین که ورق های پلی کربنات در دسته‌های مختلفی موجود هستن. قوی‌ترین و مستحکم‌ترین نوع طلق پلی کربنات ، طلق نشکن نامیده می‌شه. در صورت تمایل برای ساخت سقف محکم ، نوع نشکن مناسب‌ترین گزینه‌اس. با این حال در قسمت‌هایی که نیاز مبرمی به متریال محکم وجود نداره نوع معمولی نیز کارگشاست. با توجه به اینکه این طلق ها متریالی ایمنی محسوب می‌شن استفاده از اونا برای ساخت سقف مطلوب هست. از طرفی سبک تر شدن سقف بار کمتری به ساختمون وارد میاره و این باعث سهولت استفاده از پلی کربنات در قسمت سقف هست.

طلق پلی کربنات
نمای پلی کربناتی

ایجاد حریم خصوصی در بالکن با کمترین هزینه

بسیاری از افراد ترجیح می‌دن فضای بالکن ساختمان خود رو خصوصی کنن. برای شخصی‌تر کردن بالکن از متریال‌های مختلفی استفاده می‌کنن. یکی از بهترین متریال‌ها برای ساخت بالکن ، ورق‌های پلی کربنات هستن. بنا به سلیقه طلق های پلی کربنات شفاف و مات برای ساخت بالکن به کار گرفته میشن. طلق های پلی کربنات مات از نظر ایمن‌کردن حریم‌خصوصی بالکن گزینه بهتری هستن. همچنین شدت نور عبوری از این ورق‌ها ملایم تر هست. ورق های پلی کربنات شفاف دید و ویو بالکن رو حفظ می‌کنن. ضمن اینکه این طلق ها به خوبی از ورود گرد و خاک و یا رطوبت به داخل بالکن جلوگیری می‌کنن. برای ساخت بالکن می‌تونین هم از طلق مات دوغی و هم از طلق مات یخی استفاده کنین.

طلق سقف
طلق بالکن

به جز طلق های شفاف و مات ، از طلق های پلی کربنات رنگی نیز برای ساخت بالکن استفاده می‌کنن. طلق های رنگی از نظر میزان نورگیری تقریبا مشابه نوع مات هستن.استفاده از طلق شیشه‌ای برای پوشیده کردن بالکن به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شه. برخی ترجیح می‌دن کل فضای بالکن ، از جمله سقف رو پوشیده کنن. همچنین پلی کربنات برای ساخت حفاظ بالکن نیز گزینه مناسبی محسوب می‌شه. در واقع استحکام و مقاومت طلق پلی کربنات برای ساخت حفاظ کافی‌اس. حفاظ‌های طلقی جلوه زیبا و مدرنی دارن و برای مدرن‌سازی جلوه ساختمان مناسب هستن. با توجه به سطح استحکام و ایمنی بالا موارد استفاده از طلق برای پوشیده‌کردن بالکن در سال های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اس. ضمن اینکه قیمت طلق های مورد استفاده در بالکن به نسبت شیشه سکوریت یا لمینت ارزون‌تر هستن.

طلق پلی کربنات بالکن
استفاده از پلی کربنات در ساخت بالکن

ایجاد سایه بان در حیاط با طلق polycarbonate

یکی از موارد کاربرد طلق پلی کربنات ، ساخت سایه‌بان هست. سایه‌بان‌های ساخته شده با پلی کربنات ایمن هستن و به خوبی در مقابل عوامل فیزیکی مقاومت می‌کنن. برای ساخت سایه‌بان نیز از انواع مختلف پلی کربنات نظیر شفاف ، مات و رنگی بسته به نیاز و سلیقه استفاده می‌کنن. این سایه‌بان ها در مقابل عواملی مانند برف و باران مقاوم هستن. توجه داشته باشین که برای ساخت سایه‌بان ، حتما باید از طلق یو وی استفاده بشه. چرا که سایه بان در معرض نور خورشید هست و پلی کربنات معمولی دچار هوازدگی می‌شه. همچنین در صورتی که مایل به دریافت نور ضعیف‌تر هستین نوع مات مناسب تر هست. بنا به سلیقه می‌تونین از طلق های رنگی برای ساخت سایه‌بان بهره ببرین. با تابش نور بر روی طلق رنگی نیز زیبایی چندین‌برابر میشه.

طلق سقف
طلق سایه بان و دیوار

از سایه‌بان های طلقی در قسمت‌های مختلفی چون : جلوی درب ساختمان ، به منظور ساخت پارکینگ ، برای ساخت آلاچیق و .. مناسب هستن. درواقع طلق‌ها به دلیل مزیت‌های فوق‌العاده‌ای که دارن، برای بسیاری از کاربردها جایگزین شیشه شدن.

ورق پلی کربنات سایه بان
سایه‌بان پلی کربناتی

ساخت دیوار با استفاده از ورق پلی کربنات

طلق های پلی کربنات گزینه‌ای مناسب برای ساخت دیوار هستن. از جهات مختلف پلی کربنات می‌تونه یکی از گزینه ها برای ساخت سقف باشه. نخست اینکه ، طلق پلی کربنات در برابر ضربه و بار مقاومت خوبی نشون می‌ده. ویژگی بعدی که پلی کربنات رو به گزینه‌ای عالی برای ساخت دیوار تبدیل کرده اس ، عایق اونه. پلی کربنات عایق حرارتی ، صوتی و رطوبتی نسبتا خوبی داره.

ورق های پلی کربنات علاوه بر ویژگی های فیزیکی عالی ، زیبا نیز هستن. به مانند سقف ، برای ساخت دیوار نیز بهتر هست از پلی کربنات مات استفاده بشه. طلق‌های هوشمند یا مات شونده بهترین نوع طلق ، برای ساخت دیوار هستن. چرا که در صورت دلخواه و نیاز می‌توان اونو از حالت مات به شفاف و یا بالعکس تبدیل کرد. امروزه نمونه‌های فراوانی از نماهای ساخته شده با پلی کربنات خودنمایی می‌کنن. از ظاهر شکیل این ورق ها نیز نباید گذشت. دیوارهای ساخته شده با پلی کربنات جلوه مناسبی به ساختمون می‌بخشن.

دیوار پلی کربنات
نمای ساخته شده با ورق پلی کربناتی

کاربرد دیوار های پلی کربناتی تنها محدود به بناهای کوچک و یا ساختمون‌های فرعی نیست. در برخی از کشورهای غربی ، حتی برای ساخت ساختمون‌های بزرگ از این دیوارها استفاده می‌کنن. دلیل توجه معماران به طلق پلی کربنات ، وزن سبک ، استحکام بالا و‌ ایمنی عالی اونه. توجه داشته باشین که برای ساخت دیوار ، نباید از نوع معمولی پلی کربنات استفاده بشه.دیوار های خارجی در معرض نور خورشید و خط وخش هستن. بنابراین بهتر هست از پلی کربنات ضد یو وی و ضدخش استفاده بشه ساخت دیوار پلی کربنات با طلق دوجداره و طلق لمینت شده صورت می‌گیره. اگر چه استحکام ورق تک لایه نیز نسبتا خوب هست اما برخی از قسمت‌ها به استحکام و ایمنی به مراتب بیشتری نیازمندن.

عوامل مؤثر در تعیین قیمت ورق پلی کربنات

قیمت ورق های پلی کربنات به عوامل مختلفی بستگی داره. در حالت کلی پلی کربنات قیمت گرون‌تری نسبت به پلکسی گلاس و طلق کریستال داره. مهمترین عوامل در تعیین قیمت پلی کربنات شامل : 1) درجه سختی 2) درجه شفافیت 3) ضخامت و … هستن. اولین و مهم‌ترین عامل تعیین کننده قیمت ورق پلی کربنات درجه سختی اونه. میزان مقاومت در مدل های لمینت شده ، دوجداره و نشکن بیشتر از نوع معمولی اس. عامل بعدی میزان شفافیت هست. شفافیت طلق پلی کربنات می‌تونه تا 90 درصد نیز برسه. در صورتی که دو ورق پلی کربنات ضخامت یکسانی داشته باشن نوع شفاف‌تر قیمت گرونتری داره. قیمت طلق های مات (در پلی کربنات) نسبت به نمونه شفاف ارزون‌تر هست.

ورق پلاستیکی رنگی
طلق رنگی گزینه ای عالی برای ساخت آلاچیق

همچنین پلی کربنات از نظر بصری نیز در انواع متنوعی وجود داره. از نظر وضوح پلی کربنات در دو دسته شفاف و مات تولید میشه. هر کدوم از مدل‌های شفاف و مات نیز می‌تونن بی رنگ و یا در رنگ های مختلفی تولید بشن. موارد بعدی که در قیمت طلق اثر گذارن شامل میزان مقاومت در برابر هوازدگی و خراش هست. در قسمت‌های پیشین نوع ضد خش و ضد یو وی پلی کربنات رو معرفی کردیم. قیمت این مدل‌ها نسبت به نوع معمولی قدری گرونتر هست. البته ارزش خرید هر دو محصول نسبت به نوع معمولی بسیار بیشتر هست. به این دلیل که عمر بیشتری در مقایسه با مدل معمولی دارن و سخت‌تر آسیب می‌بینن.همچنین پلی کربنات در انواع خم و تخت تولید می‌شه. لازم به ذکر هست ورق‌های پلی کربنات خم و موج دار از نظر قیمتی نسبت به نوع تخت متفاوت هستن.

نکات مهم به هنگام خرید طلق پلی کربنات

  1. ابعاد طلق (طول و عرض)
  2. ضخامت طلق (4 ، 6 ، 8 ، 10)
  3. برند و کیفیت طلق (برند فرکو)
  4. نوع طلق (طلق دوجداره ، چند جداره)

طلق های تولید‌شده در مجموعه فرکو کمتر تحت تاثیر نوسانات ارزی بازار کشور قرار می‌گیره. چرا که طلق‌های این مجموعه همگی تولید داخل هستن. طلق های دوجداره و چند جداره در ورق های ضخیم‌تر نیز عرضه می‌شن. شما می‌تونین جهت اطلاع از قیمت دقیق این ترموپلاستیک با شماره 02188068352 تماس حاصل فرمایین.

طلق پلی کربنات شفاف
طلق پلی کربنات شفاف

انواع طلق پلی کربنات

  • ورق پلی کربنات مات
  • پلی کربنات رنگی
  • پلی کربنات هوشمند
  • طلق پلی کربنات یو وی
  • طلق شیشه ای
  • طلق دوجداره
  • ورق پلی کربنات زنبوری
  • ورق پلی کربنات شیشه ای
طلق پلی کربنات تهران
سقف ساخته شده با پلی کربنات

طلق پلی کربنات شفاف

طلق های پلی کربنات شفاف ، برای ساخت نور گیر به کار گرفته میشن. میزان عبور نور ، در این طلق‌ها تقریبا هم سطح با شیشه اس. این ورق ها ۸۰ تا ۹۰ درصد نور رو از خود عبور می‌دن. ورق های ضخیم‌تر و چند لایه ، طبیعتا شفافیت کمتری دارن. بیشترین موارد استفاده از پلی کربنات شفاف ، مربوط به ساخت نورگیر هست. البته از این طلق ها برای ساخت سقف و دیوار نیز استفاده می‌شه. البته در این قسمت ها ترجیح بر اینه که از ترکیب طلق شفاف و مات استفاده بشه. نکته مهم دیگر اینکه شفافیت طلق با افزوده شدن بر تعداد جداره ها کمتر می‌شه. در ورق های چند جداره شفاف ، میزان شفافیت به 60 درصد تقلیل پیدا می‌کنه. البته اثر افزایش ضخامت در نوع لمینت‌شده شدت بسیار کمتری داره.

طلق پلی کربنات شفاف
سقف ساخته شده با طلق

با این وجود به طور کلی می‌توان گفت که پلی کربنات شفاف از جهت انتقال نور نسبتا خوب هست. طلق پلی کربنات شفاف در دو نوع بی رنگ و رنگی عرضه می‌شه. طلق های بی رنگ ، شفافیت بیشتری نسبت به نوع رنگی دارند. در عوض طلق های شفاف رنگی برای ساخت دیوار و نما مناسب‌تر هستن. نکته مهمی که به هنگام خرید پلی کربنات شفاف ، باید به آن توجه داشته باشین ، خش پذیری اونه در صورتی که ورق شفاف ، ضدخش نباشه بعد از مدتی ظاهر خود رو از دست می‌ده. حتی شفافیت طلق نیز کاهش پیدا می‌کنه. طلق های پلی کربنات شفاف لمینت شده از نظر ظاهری شباهت خیلی زیادی به شیشه دارن.

طلق پلی کربنات مات

ورق پلی کربنات مات ، حالت کدر داره و سمت دیگر با وضوح تصویر بالایی قابل مشاهده نیست. بنابراین اولین و مهمترین ویژگی این ورق‌ها ، حفظ حریم‌خصوصی اس. طلق های مات در دو نوع بی رنگ و رنگی عرضه می‌شن. حفظ حریم‌خصوصی در بسیاری از قسمت‌های ساختمان ضروری اس. دومین ویژگی طلق مات ، کاهش شدت نور و دریافت نور ملایم‌تر هست. طلق های مات در دو نوع بی رنگ و رنگی عرضه می‌شن. تصویر سمت دیگر طلق مات به شکل سایه و کاملا محو قابل رویت هست. دو ویژگی ظاهری ذکر شده سبب شده اس که ورق مات بهترین نوع طلق برای ساخت سقف و دیوار باشه. به این دلیل که در این قسمت ها ، نیاز هست از ایجاد آلودگی نوری جلوگیری بشه.

طلق پلی کربنات مات
ساخت نما با طلق پلی کربنات مات

علاوه بر موارد ذکر شده ، پلی کربنات مات کاربردهای فراوان دیگری داره. به دلیل ظاهر مناسب ، این طلق ها برای ساخت محافظ راه پله و یا بالکن عالی هستن. طلق های مات همچنین برای ساخت پوشش اتاق دوش مناسب هستن. از طلق پلی کربنات مات برای ساخت نما در ساختمون‌های تجاری ، اداری ، ورزشی و مسکونی استفاده می‌شه. سقف بسیاری از استادیوم‌های فوتبال با پلی کربنات ساخته می‌شه. ترکیب طلق مات با نور پردازی نتیجه بسیار زیبایی رو رقم می‌زنه. توجه داشته باشین که طلق های مات از نظر ظاهری در دسته‌های مختلفی تولید می‌شن. از جمله مدل‌های طلق مات می‌توان به طلق مات یخی ، دوغی و … اشاره کرد. طلق های مات یخی محبوب‌ترین نوع طلق مات هست. زیرا جلوه بسیار زیبا و مدرنی دارن.

طلق پلی کربنات رنگی

طلق های پلی کربنات در رنگ بندی متنوع و گسترده‌ای تولید می‌‌شن. انواع پلی کربنات در رنگ های قرمز ، آبی ، طلایی ، سبز ، مسی و … در بازار وجود داره. بدین ترتیب برای انتخاب رنگ دلخواه چالشی ندارین. انتقال و عبور نور طلق های پلی کربنات با توجه به رنگ متغیر هست. پلی کربنات رنگی هم به صورت شفاف و هم در طرح های مات عرضه می‌شه. یکی از مواد کاربرد طلق های پلی کربنات رنگی ساخت دیوار نما و سقف هست. با توجه به زیبایی فراوان ، این ورق ها جلوه جذابی به ساختمان می‌بخشن و از بهترین گزینه ها برای نماسازی هستن. پلی کربنات رنگی برای دکوراسیون داخلی نیز به کار گرفته می‌شه. به خصوص طلق های پی کربنات رنگی لمینت‌شده علاوه بر استحکام ، زیبا هستن و گزینه مناسبی برای دکوراسیون هستن.

طلق پلی کربناتی رنگی
طلق پلی کربنات رنگی

طلق دوجداره

طلق های دوجداره نوعی از پلی کربنات هستن که با دو لایه طلق ساخته می‌شن. البته مدل‌های چند جداره ورق های پلی کربنات نیز تولید می‌شن. طلق های پلی کربنات دوجداره خصوصیات فیزیکی بهتری در مقایسه با نوع معمولی داره. برای نمونه استحکام طلق های پلی کربنات دوجداره نسبت به نوعی معمولی بیشتر هست. طلق های دوجداره در مقابل ضربه بهتر مقاومت نشون می‌دن. همچنین از نظر تحمل بار نیز ورق های پلی کربنات دوجداره عملکرد بهتری از خود نشون می‌دن. دیگر ویژگی مهمی که در طلق های دوجداره وجود داره عایق بودن حرارتی اونه. عایق حرارتی طلق های دوجداره نسبت به مدل معمولی قوی‌تر هست. با توجه به این مورد طلق های دوجداره برای حفظ منابع انرژی گزینه بهتری هستن.

طلق پلی کربنات دوجداره
ورق دوجداره

این طلق‌ها از تبادل دمایی بین خارج و داخل ساختمون جلوگیری می‌کنن. طلق های دوجداره در فصل تابستان از ورود گرمای خورشید به داخل ساختمان جلوگیری می‌کنن. همچنین درفصل زمستان از هدر رفت انرژی گرمایشی داخل ساختمون جلوگیری می‌کنه. طلق‌های پلی کربنات دوجداره از نظر انتقال نور نیز نسبتا خوب هستن. در واقع با وجود استفاده از دو لایه همچنان میزان نورگیری قابل توجه هست. طلق های پلی کربنات دوجداره 16mm تقریبا می‌تونن تا 82 درصد نور رو از خود عبور بدن. جالبه بدونین که این مقدار با شفافیت طلق تک جداره 10mm برابری می‌کنه. البته میزان شفافیت طبیعتا در طلق های دوجداره 25mm کمتر و در حدود 62 درصد هست.

با توجه به خصوصیات فیزیکی عالی ، طلق های دوجداره برای ساخت دیوار مناسب هستن. همچنین از طلق دوجداره برای ساخت انواع سقف همچون سایه بان و سقف های کاذب بهره می‌گیرن. طلق های پلی کربنات در دو نوع ساده و زنبوری تولید می‌شن. در طلق های زنبوری از شبکه های شش ضلعی برای چسبوندن جدارهها استفاده می‌کنن.

طلق پلی کربنات در برابر دیگر انواع طلق

در قسمت‌های گذشته به معرفی مشخصات طلق پلی کربنات پرداختیم. در این بخش قصد داریم به مقایسه پلی کربنات با متریال های رقیب بپردازیم. رقبای پلی کربنات در بازار دو دسته عمده هستن. شیشه ها و سایر انواع طلق از جمله رقبای پلی کربنات هستن. پلی کربنات از نظر خصوصیات فیزیکی به مانند تحمل ضربه از دیگر مواد بهتر هست. استحکام ورق پلی کربنات در برابر ضربه به شکل قابل توجهی عالی اس. پلی کربنات از این نظر 10 برابر نسبت به طلق اکریلیکی و بیشتر از این مقدار در مقایسه با طلق کریستال قوی‌تر هست.

طلق های پلی کربنات به جز تحمل عالی در برابر ضربه ، انعطاف پذیری بسیار بالایی نیز دارن. ورق های پلی کربناتی از نظر انعطاف پذیری با فاصله بهتر از متریال های رقیب خود هستن. برخی از مدل های پلی کربنات حتی تا 150 درصد کشیدگی، دچار شکستگی نمی‌شن. برای درک بهتر جالبه بدونین این عدد در طلق های اکریلیک 4 درصد هست. در طلق های کریستال حدود 2 درصد و شیشه ها از نظر انعطاف پذیری بسیار ضعیف هستن.

انواع طلق شیشه ای
طلق پلی کربنات در سقف

دیگر برتری پلی کربنات ، عملکرد عالی اون در مقابل حرارت هست. پلی کربنات در دمای بسیار بالا و یا پایین قابل استفاده هست. عایق حرارتی پلی کربنات نسبتا خوبه و با طلق اکریلیک در یک سطح هست. اما پلی کربنات عایق ضعیف‌تری نسبت به طلق کریستال داره. در بخش های قبل مشخصات فیزیکی رو مورد بررسی قرار دادیم. پلی کربنات از نظر بصری نیز نسبتا خوب هست . از نظر بصری پلکسی گلاس گزینه بهتری اس. وضوح تصویر پلی کربنات در مقایسه با متریال‌های ذکر شده قدری کمتر هست. با این وجود ورق پلی کربنات در حالت کلی مشخصات بصری قابل قبولی دارن.

ورق پلی کربنات ضد یو وی

اشعه یو وی بخشی از نور خورشید هست که طول موج کوتاه‌تری داره و نامریی اس. اشعه یو وی مضرترین بخش نور خورشید هست که از لایه اوزون گذشته و به سطح زمین می‌تابه. البته بخش قابل ملاحظه ای از این اشعه توسط لایه های جانبی زمین جذب و بازتاب می‌شن. طول موج اشعه یو وی از 10 نانومتر شروع می‌شه و تا 400 نانومتر نیز می‌رسه. اون بخشی از اشعه یو وی که طور موج بزرگ‌تر از 300 نانومتر دارن خطرناک نیستن. طول موج های کوتاه تر خطرناک‌تر هستن چرا که با طول موج کمتر انرژی افزایش پیدا می‌کنه. به ویژه طول موج های کوچکتر از 30 نانومتر مضر هستن. حدود 10% از تابش خورشید ، حاوی اشعه یو وی اس که به خصوص برای پوست انسان مضر هست. از این اشعه به عنوان یکی از مهمترین عوامل ایجاد سرطان پوست یاد می‌کنن.

طلق پلی کربنات سایه بان
طلق پلی کربنات سایه بان

همچنین اشعه یو وی باعث کاهش عمر متریال های ساختمانی می‌شه. به این معنی که اشعه یو وی باعث می‌شه تا طلق بعد از مدتی تغییر رنگ بده. فرابنفش حتی به بافت طلق نیز آسیب جدی می‌رسونه. به طوری که بعد از مدتی طلق با ضربه ای آرام می‌شکنه. البته برخی از متریال ها در مقابل اشعه یو وی مقاوم هستن. شیشه های معمولی اگرچه دچار هوازدگی می‌شن اما توانایی بازتاب اشعه یو وی رو نیز ندارن. طلق های پلی کربنات معمولی هم دچار هوازدگی می‌شن و هم این اشعه رو وارد ساختمون می‌کنن. ولیکن پلی کربنات در نوع ضد یو وی نیز تولید می‌شه. ورق های پلی کربنات یو وی هم دچار هوازدگی نمی‌شن و اشعه فرابنفش رو بازتاب می‌دن. کلیه طلق‌هایی که در محیط خارجی ساختمون قرار می‌گیرن باید از نوع یو وی باشن تا بشه از این طریق از مضرات یو وی در امان بمونه.

طلق رفلکس یا آینه ای

طلق های پلی کربنات شفاف علاوه بر اینکه در نوع معمولی با دید دو طرف تولید می‌شن در نوع رفلکس یا بازتاب دهنده نیز تولید می‌شن. کلمه رفلکس از واژه انگلیسی reflective به معنای بازتاب دهنده وام گرفته شده اس. ورق های پلی کربنات رفلکس نوعی ورق با جنس پلی کربناتی هستن که می‌تونن کسر بزرگی از تابش رو بازتاب بدن. به این معنی که در این ورق ها نور تابشی به جای عبور از ورق ، بازتابش می‌کنه. البته در حالت عادی نیز حدود 11 درصد تابشی که به سمت پلی کربنات تابانده می‌شه بازتاب می‌شه. اما این رقم در طلق های رفلکس بیشتر از این مقدار هست. چنین بازتابشی باعث ایجاد حالت آینه‌ای در طلق می‌شه. جهتی که نور بیشتری به اون می‌تابه حالت آینه ای به خود می‌گیره.

طلق رفلکس آینه ای
طلق دوجداره رفلکس در رنگ برنزی

مزیت مهم طلق پلی کربنات رفلکس در اینه که ضمن حفظ حریم‌خصوصی ، دید به خارج ساختمون رو حذف نمی‌کنه. البته توجه داشته باشین که عبور نور طلق های رفلکس نسبت به نمونه های معمولی شفاف کمتر هست. نکته مهم دیگر اینکه طلق های پلی کربنات آینه ای جایگزین آینه های شیشه ای یا آینه های اکریلیکی نیستن. این طلق ها در واقع بیشتر برای نماسازی مناسب هستن. به این دلیل که جلوه آینه ای ، زیبایی فراوانی به نمای ساختمون می‌بخشه. ظاهر درخشان و انعکاس تصویر، زیبایی ساختمون رو دوچندان می‌کنه. مزیت دیگر پلی کربنات رفلکس به جز ظاهر زیبا ، حفظ حریم خصوصی بهتر اونه.

پلی کربنات نشکن

طلق نشکن نوعی پلی کربنات هست که بیشترین میزان استحکام رو داره. تقریبا همه انواع طلق از نظر استحکام خوب هستن. با این حال بعضی از ساختمون‌ها نیازمند متریال‌هایی با مقاومت بیشتر هستن. به خصوص ساختمون‌های که به ایمنی بیشتری نیاز دارن از این دست هستن. مقاومت این نوع طلق به خصوص در مقابل ضربه به شکل شگفت انگیزی عالی اس. البته به جز پلی کربنات از پلکسی گلاس نیز برای ساخت طلق نشکن بهره می‌گیرن. ضخامت طلق های نشکن معمولا بین 1 تا 1/4 اینچ هست. طلق های نشکن با نام شیشه نشکن نیز شناخته می‌شن. در ساخت این طلق ها از چندین لایه پلی کربنات استفاده می‌کنن. در لایه خارجی از شیشه استفاده می‌شه و مابین اون نوعی پلی کربنات با انعطاف پذیری بالا قرار می‌دن.

طلق پلی کربنات نشکن
طلق پلی کربنات نشکن در سقف

طلق های نشکن کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف اعم از ساختمون ، خودرو سازی ، نظامی و … دارن. در بسیاری از ساختمان ها که نیازمند سطوح امنیتی بالا هستن ، این بهترین گزینه هست برای مثال در مغازه های طلافروشی ، عتیقه فروشی ، بانک ها و … از طلق های نشکن استفاده می‌کنن. در ساخت خودرو هایی که در معرض تهدید هستن(مانند خودرو های زرهی) از طلق های نشکن در ساخت پنجره استفاده می‌کنن. در صنایع نظامی نیز از پلی کربنات نشکن برای ساخت ضد گلوله بسیار استفاده می‌کنن. در واقع ضربه گیری پلی کربنات نشکن به حدی اس که حتی می‌تونه دافع گلوله باشه. نحوه عملکرد این طلق بدین گونه اس که برخورد ضربه به شیشه باعث می‌شه نیرو در طلق پخش بشه. بدین ترتیب قدری از انرژی ضربه کاسته می‌شه و دفع ضربه بهتر انجام می‌شه.

راه های ثبت سفارش طلق پلی کربنات تهران

برای سفارش محصول می‌تونین از روش‌های حضوری و غیرحضوری استفاده کنین. مجموعه فرکو از جمله برندهای داخلی اس که در زمینه تولید انواع طلق فعالیت می‌کنه. طلق پلی کربنات که در این مقاله معرفی شد یکی از محصولات فرکو هست. انواع پلی کربنات به مانند طلق دوجداره و طلق نشکن در کارگاه فرکو تولید می‌شه. تنوع محصولات تولیدی فرکو گسترده اس و به جز این شامل انواع طلق همچون پلکسی گلاس و طلق هوشمند نیز می‌شه. مجموعه فرکو محصولات خود رو بدون واسطه به مشتریان عزیز عرضه می‌کنه. به این دلیل قیمت نهایی محصولات مناسب هست. از محصولات تولید شده در فرکو می‌توان به : طلق هوشمند – طلق اکریلیکی – طلق پلی کربنات – انواع طلق پی وی سی و … اشاره کرد.

سفارش انواع ورق پلاستیکی
طلق پلی کربنات رنگی
  • ثبت سفارش حضوری با مراجعه به دفتر فروش واقع در تهران ،اتوبان فتح ، باغستان ، میدان سعید آباد ، خ باغ عمارت ، خ ۱۵ متری سلمان ، بن بست بنفشه ، انتهای کوچه درب سبز روشن
  • شماره تماس مستقیم با کارگاه 02188068352

کلیه سفارش‌ها ظرف مدت 3 الی 4 روز کاری آماده عرضه به مشتریان عزیز هستن. در صورت تمایل در روز های کاری می‌تونین نسبت به سفارس حضوری اقدام کنین. همچنین برای سفارش حضوری: از ساعت 8 صبح الی 14 و از 16 الی 20 به محل کارگاه مراجعه کنین.

طلق رنگی
انواع طلق پلی کربنات
طلق دوجداره
طلق های دوجداره
طلق مات
طلق پلی کربنات موج دار
طلق مات
طلق مات
طلق پلی کربنات مات
طلق مات
طلق پلی کربنات
طلق شفاف
طلق مات و شفاف
طلق پلی کربنات
طلق پلی کربنات
طلق پلی کربنات
طلق شیشه ای
طلق پلی کربنات
طلق پلی کربنات
طلق پلی کربنات

طلق پلی کربنات

4 پاسخ

    1. عرض سلام و درود خدمت شما. مجموعه فرکو طلق های پلی کربنات را در انواع متنوعی از رنگ ها همچون “قرمز” تولید میکند. موفق و موید باشید.

  1. سلام و وقت بخیر
    من یک زیرزمین دارم که روی آن پارکینگ ماشین هست آیا این امکان وجود دارد که از صفحه های پلی کربنات در سقف آن جهت نوردار کردن آن استفاده کنم در حالی که ماشین از روی آن رفت و آمد دارد؟
    اگر امکان دارد نحوی خرید و ارسال آن به اصفهان را برای من اعلام کنید باسپاس

  2. سلام تلق موج دار ابعاد ورقش چنده ۶۰ متر مربع لازم دارم ولی در خواستم اینه که استحام بالا وانعطافش در مقابل شکنندگی بالا باشد چقدر در میاد ، شماره مشورت دارید ، ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
×

میدونستی هر هفته مسابقه داریم ؟!

صفحه ی اینستاگراممون رو فالو کن تا تو هم یکی از برنده های میلیونی آینه ای مون باشی!

پیج اینستاگرام فرکو