Home
طلق پلی کربنات مات

طلق پلی کربنات مات

طلق پلی کربنات مات از جمله صفحات پلاستیکی مقاوم هست که ظاهر شیشه ای داره. در بسیاری از پنجره ها و یا پوشش های دیگر ، لازمه که از شیشه مات استفاده بشه. از طرفی شیشه با وجود مزیت های فراوان ، معایبی نیز داره. این عییوب سبب شدن که نیاز به متریال جایگزین حس بشه. برای نمونه ، شکننده‌بودن، وزن سنگین و یا ایمنی پایین از جمله این مشکلات هستن. در عوض ، طلق پلی کربنات معایب کمتری داره و می‌تونه یک انتخاب ایده‌آل باشه. این نوع طلق از نظر ظاهری نیز جالب توجه هست و برخی از مدل‌های اون از شیشه تشخیص داده نمی‌شن! بدون شک جذاب‌ترین نکته در مورد طلق پلی کربنات مات ، استحکام بسیار مناسب اونه. این ورق ها نه فقط در مقایسه با شیشه بلکه حتی در مقایسه با سایر ورق های پلاستیکی نیز مقاوم‌تر هستن.

طلق پلی کربنات مات
طلق پلی کربنات مات در سقف ورزشگاه فوتبال

حد تحمل ضربه در این طلق ها ، 250 برابر به نسبت شیشه معمولی بیشتر هست! بنابراین در صورتی که به دنبال متریالی با استحکام عالی هستین، این طلق بهترین گزینه محسوب می‌شه. طلق پلی کربنات مات در انواع تک لایه و چند جداره تولید می‌شه. میان طلق های پلی کربنات تک لایه نیز تفاوت‌هایی وجود داره. برای نمونه برخی از مدل های پلی کربنات از نوع طلق یو وی و ضد خش هستن. از طلق پلی کربنات برای ساخت دیوار ، سقف و پنجره استفاده می‌کنن. مزیت استفاده از طلق پلی کربنات مات ، شامل موارد زیر هست:

  • ایمن کردن حریم‌خصوصی ساختمان
  • دریافت نور ملایم و کاهش آلودگی نوری
نوع متریالدانسیته
شیشه2.6 گرم در سانتی متر مکعب
پلی کربنات1.22 گرم در سانتی متر مکعب
پلکسی گلاس1.19 گرم در سانتی متر مکعب
طلق کریستال1 گرم در سانتی متر مکعب
چگالی طلق و شیشه

بررسی ویژگی های طلق پلی کربنات مات

در قسمت قبلی مختصری در مورد طلق پلی کربنات صحبت کردیم. در این بخش قصد بررسی ویژگی‌های طلق پلی کربنات مات رو داریم. در واقع از جهات مختلف خصوصیات این نوع صفحات پلاستیکی رو مورد بررسی قرار می‌دیم. طلق پلی کربنات مات از نظر خصوصیات فیزیکی ، بهترین نوع طلق هست. این طلق ها علاوه بر اینکه در برابر ضربه مقاوم هستن، مقاومت کششی خوبی نیز دارن. میزان مقاومت کششی در طلق های پلی کربنات از 66 تا 110 مگاپاسکال متغیر هست. میزان مقاومت کششی در طلق اکریلیکی 71 ، طلق کریستال 44 و در شیشه فقط 7 مگاپاسکال هست. مورد بعدی انعطاف‌پذیری نسبتا خوب این ورق‌هاست برخی از انواع طلق پلی کربنات سفارشی حتی با 110% تغییر طول دچار فروپاشی نمی‌شن! به این معنی که طلق در صورت کشش ، تا زمانی که دو برابر طول اولیه تغییر کشیده شود نمی‌شکنه.

طلق شیشه ای شفاف

طلق پلی کربنات مات
ساخت سقف به وسیله طلق پلی کربنات مات

این عدد برای سایر انواع طلق کمتر از 2% هست. نکته قابل توجه اینه که حتی همین 2% نیز نسبتا خوب هست. ویژگی‌های جذاب طلق پلی کربنات تنها معطوف به استحکام بالای اون نیست. طلق پلی کربنات مات بیشترین میزان تحمل دمایی و حرارتی رو در میان انواع ورق پلاستیکی داره. تا دمای 130 درجه سانتی‌گراد، این طلق ها ظاهر و ویژگی های خود رو حفظ می‌کنن! با اضافه کردن ترکیبات به خصوص(تترا بیس فنول A) ، طلق پلی کربنات ضدحریق می‌شه. طلق های پلی کربنات وزن بسیار سبکی دارن. میزان دانسیته ورق های پلی کربنات ، در حدود 1200 تا 1220 کیلوگرم در یک متر مکعب هست. چگالی شیشه حتی از دو برابر این مقدار نیز بیشتر هست (2600 کیلوگرم در یک متر مکعب). طلق اکریلیک وزن تقریبا مشابهی داره.

طلق پلی کربنات مات گلخانه
ساخت گلخانه با طلق

بررسی ساختار و بافت انواع طلق

طلق ها از جمله مواد پلاستیکی هستن. مواد پلاستیکی دسته ای از مواد با ساختار پلیمری هستن که با قیمت نسبتا مناسب و خصوصیات عالی شناخته می‌شن. مواد پلیمری رشته مولکول‌های بزرگی هستن که در واقع زنجیره ای از مولکلول های کوچکتر هستن. مواد پلیمری نقش فراوانی در طبیعت دارن و به شکل مصونعی نیز ساخته می‌شن ( مانند پلاستیک ها) .پلاستیک ها به آسونی برش می‌خورن، وزن بسیار سبکی دارن و نسبتا مقاوم هستن. اما روش ساخت مدل‌های مختلف پلاستیک متفاوت هست. همچنین نحوه ساخت مدل های پلاستیک با یکدیگر متفاوته. طلق پلی کربنات مات که در این مقاله به اون می‌پردازیم از جمله مستحکم‌ترین مدل‌های پلاستیک هست.

طلق مات
طلق مات سایه بان

دیگر مدل‌های پلاستیک شامل اکریلیک ، پی وی سی ، پلی استایرن پلی اتیلن و … هست. همه مدل های پلاستیک از این نظر که وزن سبکی دارن شبیه هستن. از روش‌های ساخت ورق های پلاستیکی میتوان به روش اکستروژن و ریخته‌گری اشاره کرد. کارگاه های طلق سازی بیشتر از رزین مایع مواد پلاستیکی برای انجام پردازش استفاده می‌کنن. زیرا شکل دادن به رزین مایع آسون‌تر هست.

برای ساخت رزین پلی کربنات از فسژن و بیس فنول A استفاده می‌کنن. برای پردازش رزین پلی کربنات نیز بیشتر از روش اکستروژن استفاده می‌شه. در این روش باتدا رزین مایع رو مذاب می‌کنه. سپس این مایع با دستگاه مخصوصی درون قالب پمپ می‌شه. بعد از اینکه طلق کاملا سرد و سخت قالب رو جدا می‌کنن. مرحله بعدی آماده‌سازی طلق برای عرضه در بازار هست. بعد از ارزیابی کیفی ، طلق در اندازه دلخواه برش داده می‌شه و برای عرضه به مشتریان آماده می‌شه. توجه داشته‌باشین که مشخصات همه طلق های پلی کربنات تولیدشده یکسان نیستن. با توجه به نحوه ساخت طلق‌های پلی کربنات مشخصات متفاوتی دارن.

طلق مات
طلق پلی کربنات مات

از طلق های پلی کربنات در چه قسمت‌هایی استفاده می‌شه

از طلق های پلی کربنات در صنایع مختلف استفاده می‌شه. برای مثال در صنایع خودروسازی ، ساختمان‌سازی ، پزشکی و … از طلق ها استفاده می‌کنن. جالبه بدونین جنس چراغ بسیاری از خودرو از پلی کربنات هست. حتی از پلی کربنات در ساخت بدنه خودرو نیز استفاده می‌شه. استحکام طلق پلی کربنات به قدری عالی اس که از اون برای ساخت ضد گلوله استفاده می‌شه. به این دلیل که پلی کربنات محکم هست و وزن سبکی نیز داره. طلق های پلی کربنات در ساختمان‌سازی بسیار پرکاربرد هستن. در واقع بیشترین کاربرد طلق پلی کربنات ، در ساختمان‌سازی اس. از طلق های پلی کربنات برای ساخت دیوار ، سقف ، پنجره و … استفاده می‌کنن. جالبه بدونین که از طلق پلی کربنات حتی برای ساخت آینه نیز استفاده می‌کنن.به‌طور کلی می‌توان گفت که در هر جایی که شیشه بتوان استفاده نمود، طلق می‌تونه جایگزین اون بشه.

طلق پلی کربنات
پارتیشن طلقی مات
طلق پلی کربنات
پارتیشین پلی کربناتی مات

طلق های پلی کربنات بهترین نوع طلق برای ساخت دیوار و نما هستن. به خصوص پلی کربنات مات از این نظر ، بهترین هست. چنانچه حتی در برخی از موزه های مشهور و یا استادیوم های ورزشی از این طلق ها برای نماسازی استفاده شده اس. طلق های پلی کربنات در ساخت سقف و سایه‌بان نیز به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرن. در سال های اخیر استفاده از طلق برای ساخت پارتیشن رایج شده اس. در بسیاری از محیط های تجاری ، اداری و حتی مسکونی از پارتیشن های طلقی استفاده می‌کنن. از پلی کربنات مات برای ساخت پنجره به خصوص در ساختمون‌های تجاری و اداری استفاده می‌شه. نماهای ساخته شده با طلق پلی کربنات زیبایی خاصی دارن. استفاده از طلق پلی کربنات برای نماسازی امروزه بیشتر رایج شده‌اس.

انواع طلق پلی کربنات مات

طلق های پلی کربنات در انواع مختلفی ساخته می‌شن. پلی کربنات هم از نظر ظاهری و نیز از نظر درجه سختی در مدل‌های مختلفی وجود داره. خصوصیات همه طلق های پلی کربنات با یکدیگر برابر نیست. از نظر ظاهری پلی کربنات در سه نوع شفاف ، مات و رنگی تولید می‌شه. از نظر نوع ساخت نیز طلق های پلی کربنات در مدل های معمولی ، ضد یو وی ، ضدخش و … تولید می‌شن. برخی از انواع طلق پلی کربنات ضدحریق هستن. در ساخت این طلق ها به جای بیس فنول A از تترا بیس فنول A استفاده می‌شه. همچنین پلی کربنات علاوه بر اینکه در مدل های تک لایه تولید می‌شه در نوع لمینت‌شده و نشکن نیز تولید می‌شه. طلق های لمینت‌شده نشکن نوعی از پلی کربنات هستن که با چند لایه طلق و شیشه ساخته می‌شن و مصارف امنیتی دارن. پلی کربنات نشکن با استحکام‌ترین نوع طلق هست.

طلق مات و شفاف
طلق پلی کربنات مات

البته ورق های پلی کربنات معمولی نشکن نیستن. با این وجود همچنان نسبت به بسیاری از متریال‌های دیگر مقاوم هست. توجه داشته باشین که برای ساخت قسمت هایی مانند سقف و دیوار استفاده از نوع معمولی چندان مناسب نیست. برای چنین قسمت هایی حتما باید از طلق نشکن یا طلق دوجداره استفاده بشه. ضمن اینکه نشکن بودن و ضد یو وی بودن طلق نیز مهمه. پلی کربنات از نظر انعطاف پذیری نیز در چند دسته تولید می‌شن. بعضی از مدل های پلی کربنات کاملا نرم و منعطف هستن. مدل های معمولی کمی سخت‌تر و شکننده‌تر هستن. طلق های پلی کربنات انعطاف‌پذیر از نظر ایمنی عالی هستن و کاملا بی خطر محسوب می‌شن. از دیگر انواع طلق پلی کربنات می‌توان به : طلق پلی کربنات الکترواستاتیک ، پلی کربنات آینه ای و طلق پلی کربنات ضد ضربه و … نام برد.

طلق پلی کربنات مات دوجداره

طلق پلی کربنات مات تک لایه از جهات مختلف عالی اس. با این حال نوع دوجداره از برخی جهات نسبت به نوع تک لایه ، بهینه شده اس. اولین موردی که در طلق های دوجداره در مقایسه با نوع تک لایه متفاوت هست ، استحکام بیشتر اون هست. به این ترتیب این نوع طلق ، برای ساخت سقف و یا دیوار مناسب‌تر هست. از دیگر محاسن طلق دوجداره ، عایق حرارتی ، صوتی و حرارتی اونه. توانایی حفظ دمای داخل ساختمان در طلق های پلی کربنات دوجداره بهتر از نوع تک لایه هست. این مورد سبب صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شه. از این جهت نیز طلق دوجداره برای ساخت سقف و دیوار گزینه بهتری اس. طلق پلی کربنات مات دوجداره در دو نوع ساده و طلق زنبوری تولید می‌شه.

طلق شیشه ای پنجره

طلق پلی کربنات مات دوجداره
طلق پلی کربنات دوجداره

به طور کلی طلق دوجداره از دو لایه طلق تشکیل شده اس که این دو لایه به شکل پیوسته متصل نیستن. اتصال این دو لایه ، به وسیله شبکه ای از طلق با ساختار تکرارشونده صورت می‌گیره. در طلق های دوجداره ساده ، شکل این شبکه ها مکعبی اس. در طلق های زنبوری شکل شبکه به صورت شش‌ضلعی هست که ظاهر اون شبیه به کندوی عسل هست. به ظاهر ، علت این نوع طراحی بهبود خصوصیت دفع ضربه هست. زیرا شبکه های گوشه‌دار (مانند شش‌ضلعی) استحکام بهتری به هنگام ضربه نشون می‌دن. طلق های پلی کربنات زنبوری چگالی کمتی در مقایسه با طلق دوجداره معمولی دارن.

معایب ورق پلی کربناتی و راه حل

از جمله معایب و نواقص طلق پلی کربنات مات معمولی ، خش‌پذیری بالای اونه. ورق های پلی کربنات در برابر خراش مقاومت بسیار کمی دارن. بعد از مدتی حتی ظاهر این نوع ورق دچار خط و خش فراوان می‌شه. طبیعتا این مورد باعث بلا استفاده شدن این طلق ها در محیط‌های در دسترس هست.

قیمت طلق شفاف

طلق پلی کربنات مات
ساخت سایه بان زیبا با طلق پلی کربنات مات

اما در سال‌های گذشته این مورد با ساخت طلق پلی کربنات ضدخش به کلی بر طرف شده اس. برای ساخت طلق پلی کربنات ضدخش بر روی آن از لایه ای مخصوص و ضدخش استفاده می‌کنن. این لایه در واقع از نانو ذرات زیرکونیوم ساخته‌اس.

دومین نقصی که در طلق های شیشه ای دیده می‌شه ، ضعف اونا در برابر اشعه یو وی اس. در صورتی که طلق پلی کربنات در مقابل نور خورشید قرار بگیره ، به ظاهر و بافت طلق آسیب می‌رسه. ظاهر این طلق ها به زرد تغییر رنگ می‌ده و بافت اون ضعیف و شکننده می‌شه.

این نقص نیز با ساخت طلق پلی کربنات یو وی حل شده اس. برای ساخت پلی کربنات یو وی از یک لایه بسیار نازک ضد یو وی استفاده می‌کنن. ضخامت این لایه ، در حدی نیست که بر خصوصیات نورانی ورق پلی کربنات اثرگذار باشه. لایه ضد یو وی ممکنه فقط در یک سمت طلق کاربشه یا در هر دو طرف. بسته به محیطی که طلق می‌خواد مورد استفاده قرار بگیره، انتخاب میشه.

سقف و دیوار پلی کربنات

ساخت سقف به وسیله طلق های پلی کربنات از جمله مهمترین کاربردهای این نوع طلق هست. ورق پلی کربنات یک انتخاب ایده‌آل برای ساخت سقفه. طلق های پلی کربنات هم استحکام بالایی دارن و هم عایق حرارتی خوبی هستن. هر دو مورد ، دو ویژگی لازم برای ساخت سقف هستن. البته به جز این موارد ویژگی های دیگر پلی کربنات نیز برای سقف‌سازی مناسب هستن. به عنوان مثال تحمل دمایی بالا و مقاومت در برابر اشعه یو وی. سقف های پلی کربناتی در ساختمان های مسکونی ، تجاری ، اداری ، ورزشی و صنعتی قابل استفاده هستن. سقف ، طلق های پلی کربنات برای ساخت دیوار نیز گزینه‌ای مناسب هستن. ساخت دیوار و نمای پلی کربناتی در سال های گذشته مورد توجه بسیاری از طراحان بوده اس.

بیشتر بخونین : طلق شیشه ای شفاف

طلق پلی کربنات مات
سقف ساخته شده با طلق پلی کربنات مات

دلیل این امر ، ویژگی های فیزیکی و همچنین جلوه زیبا و قابل قبول این متریال هست. به ویژه طلق های پلی کربنات مات بهترین نوع طلق ، برای ساخت نما هستن. دیوار های پلی کربنات از نظر حفظ منابع انرژی نیز عالی هستن. مخصوصا طلق هوشمند جلوه‌ای زیبا و مدرن به ساختمان می‌بخشه. از جمله قسمت ها و فضاهایی که با طلق پلی کربات ساخته می‌شن می‌توان به آلاچیق اشاره کرد. از پلی کربنات مات برای ساخت استخر ، پوشش پارکینگ ، محافظ راه پله و بالکن و … نیز بهره می‌برن. به جز دیوار های خارجی ، طلق های پلی کربنات برای ساخت پارتیشن و دیوار داخلی نیز استفاده می‌شن. پلی کربنات مات با توجه به حریم‌خصوصی بهتر و نور ملایم‌تر گزینه ای ایده‌آل هستن. البته برای پارتیشن ، می‌توان از نوع معمولی پلی کربنات نیز استفاده کرد.

طلق پلی کربنات مات
طلق پلی کربنات مات در سقف

مقایسه طلق پلی کربنات و سایر انواع طلق

در این بخش ، قصد داریم طلق پلی کربنات رو با سایر انواع طلق مقایسه کنیم. دو رقیب طلق پلی کربنات ، طلق اکریلیک و طلق کریستال هستن. طلق های پلی کربنات ویژگی های فیزیکی بهتری نسبت به دو نوع طلق یاد شده داره. استحکام طلق پلی کربنات نسبت به دو نوع دیگر بیشتر هست.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت طلق رنگی کلیک کنین.

طلق پلی کربنات مات

برای بررسی و مقایسه تحمل فیزیکی طلق ها(ویا هر نوع متریالی ) از آزمایش های مختلفی استفاده می‌کنن. دو مورد از این آزمایش ها آزمایش راکول و تست ایزود هستن. آزمایش راکول به منظور ارزیایی تحمل مواد در مقابل وزنه و بار اضافی انجام می‌شه. تست ایزود نیز به منظور بررسی تحمل مواد در مقابل ضربه انجام می‌شه.

نتایج تست ایزود طلق های پلی کربنات ، نسبت به دیگر انواع طلق بهتر هست. در تست راکول نیز فقط طلق اکریلیک نمره بهتری نسبت به پلی کربنات دریافت کرده‌اس. همچنین طلق پلی کربنات ، قوی ترین عایق رطوبتی رو در میان انواع طلق داره.

از نظر اپتیکی نیز ، پلی کربنات به مانند دیگر انواع طلق عالی است. البته انتقال نور پلی کربنات اندکی نسبت به طلق اکریلیک ضعیف‌تر هست. با این وجود از این نظر نیز طلق پلی کربنات تقریبا هم سطح با شیشه هست.

طلق پلی کربنات مات
جلوه زیبای طلق پلی کربنات مات

طلق مات شونده (طلق هوشمند)

طلق مات شونده یا طلق هوشمند دسته‌ای از طلق ها هستن که شفافیت و ماتی اونا به شکل داینامیک متغیر هست. به این معنی که در هر لحظه با فشردن دکمه ای ، این طلق ها شفاف یا مات می‌شن. این ویژگی جالب با خصوصیات حالتی از ماده به نام کریستال مایع امکان‌پذیر می‌شه. طلق های هوشمند یکی از انواع طلق هستن که جلوه قابل توجهی دارن. این طلق ها برای نما سازی‌ساختمان بسیار مناسب هستن. برای ساخت طلق های هوشمند معمولا از دو لایه طلق استفاده می‌کنن. البته در صورت دلخواه از لایه های بیشتر نیز بهره می‌گیرن. لایه میانی این طلق ها با کریستال مایع پر می‌شه. که البته کریستال مایع خود درون یک ماده رسانا محصور هست. این ماده رسانا نقش کلیدی در تغییر ظاهر طلق ایجاد می‌کنه. در حالتی که جریان درون رسانا نباشه طلق به شکل مات و کدر دیده می‌شه.

طلق هوشمند مات شونده

به این دلیل که مولکول‌های لایه میانی آرایش منظمی در اتصال به همدیگر ندارن. این بی نظمی باعث می‌شه که عبور نور با مشکل صورت بگیره. ضمن اینکه پرتوهایی که موفق به عبور می‌شن با شکست زیادی به لایه طلقی می‌رسن. هر چه شکست نور بیشتر باشه میزان شفافیت کاهش پیدا می‌کنه. بنابراین در این شرایط طلق شفافیتی نداره و ماته. اما با جریان یافتن جریان در رسانا این آرایش تغییر می‌کنه. جریان الکتریکی باعث می‌شه که مولکول های کریستال در آرایش منظم‌تری به هم متصل بشن. زمانی که آرایش منظم می‌شه راه برای فرار نور از لایه کریستال مایع بیشتر می‌شه. در این شرایط هم درصد عبور بیشتر می‌شه و هم شکست نور با زاویه ای کمتر رخ می‌ده. پس در این حالت طلق ظاهر کاملا شفافی به خود می‌گیره. شفافیت می‌تونه به بیشتر از 80 درصد برسه که این به شدت جریان نیز وابسته اس.

قیمت طلق پلی کربنات مات

قیمت طلق پلی کربنات مات به عوامل مختلفی بستگی دارد. اول اینکه طلق های پلی کربنات در سطوح مختلفی از نظر سختی و استحکام تولید می‌شن. به ویژه طلق های نشکن گران‌ترین نوع پلی کربنات مات هستن. همچنین انواع دیگر طلق پلی کربنات ، نظیر طلق های پلی کربنات دوجداره قیمت بالاتری دارن.

طلق پلی کربنات مات
طلق های پلی کربنات مات در ضخامت های مختلف

مورد بعدی در تعیین قیمت طلق، ویژگی ها و قابلیت‌های اونه. برای نمونه طلق های پلی کربنات معمولی ضد یو وی نیستن. اما در صورت استفاده از طلق پلی کربنات در برابر نور خورشید لازمه از نوع یو‌ وی استفاده بشه. با توجه به اضافه کردن لایه مخصوص ، طبیعتا شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

نوع دیگر پلی کربنات که قیمت بالاتری داره، پلی کربنات ضد خش هست. در این مورد نیز لایه ای اضافی بر روی طلق قرار می‌گیره.

ضخامت طلق نیز از عوامل مؤثر بر قیمت طلق هست. ورق های ضخیم‌تر قیمت بالاتری نیز دارن. البته مورد جالب اینه که افزایش ضخامت ورق پلی کربنات ، تاثیر زیادی بر روی شفافیت اون نمی‌‌ذاره.

عامل دیگر در تعیین قیمت طلق ، کشور تولیدکننده اونه. طلق های وارداتی معمولا قیمت بالاتری به نسبت طلق های تولید داخل دارن. البته باید اشاره کنیم که برخی از طلق های ایرانی نیز کیفیت بسیار بالایی دارن. اما در هر صورت، حمل و نقل ارزان‌تر و حذف واسطه باعث ارزون‌تر شدن قیمت طلق می‌شه.

طلق پلی کربنات مات
آلاچیق پلی کربناتی
طلق پلی کربنات مات
سقف پلی کربناتی در آلاچیق

نحوه برش طلق پلی کربنات مات

یکی از نکات مهم در مورد طلق های پلی کربنات ، برش خوری آسون اوناست. برش طلق های پلی کربنات در مقایسه با سایر انواع طلق آسون‌تر هست. برش طلق پلی کربنات آسان‌تر از طلق اکریلیک و طلق کریستال هست. ضمن اینکه به طور کلی طلق ها در مقایسه با شیشه آسون تر برش می‌خورن. علت برش آسون طلق ها ، بافت نرم‌تر آن ها و نیز استحکام بیشتر اوناست.

برای برش طلق از ابزار آلات ساده مانند کاتر و قیچی و انواع اره استفاده می‌کنن. کاترهای مخصوصی برای برش طلق وجود داره که به کاتر طلق بُر مشهور هستن هم اره مدور (گرد بر ) و هم اره عمود بر برای برش طلق مناسب هستن.

توجه داشته باشین که رعایت نکات ایمنی همچنان مهمه. با این وجود که برش طلق ها به مراتب کم خطرتر از برش شیشه است. بهتره به هنگام برش ( به خصوص با اره های برقی ) از محافظ صورت استفاده کنین.

نکته مهم دیگر برش صاف و دقیق هست. برای این مورد بهتر هست به صاف بودن سطحی که برش بر روی اون انجام می‌شه توجه داشته باشین. بهتر از میزهای ثابت استفاده کنین. همچنین برای تکان نخوردن طلق ، می‌تونین از گیره استفاده کنین. در صورتی که از قیچی و کاتر برای برش استفاده می‌کنین به تیزی اون توجه داشته باشین.

طلق پلی کربنات مات چند لایه

طلق پلی کربنات مات چند لایه(لمینت) همانطور که از نامشون مشخص هست با چند لایه پلی کربناتی ساخته می‌شن. طلق پلی کربنات مات معمولی از نظر ویژگی های فیزیکی (چون دفع ضربه و فشار) عالی اس اما در برخی قسمت ها به مشخصات قوی‌تری نیاز هست. طلق های پلی کربنات مات چند لایه برای چنین بخش‌هایی راهگشا هستن. از جمله قسمت‌هایی که نیاز به استفاده از طلق پلی کربنات مات چند لایه دارند دیوار ساختمان هست. دیوار ساختمان مسئول حفظ داخل ساختمان از عوامل طبیعی اس بنابراین به استحکام بیشتری نیازمند هست. طلق‌های چند لایه گزینه خوبی برای ساخت دیوار هستن. سقف ساختمان نیز به مانند دیوار به متریالی با سطح استحکام بیشتر نیاز داره. پلی کربنات مات یکی از انواع طلق هست که مناسب ساخت سقف هست.

طلق پلی کربنات دیواری
دیوار ساخته شده با طلق پلی کربنات مات

به عنوان مثال از طلق های پلی کربنات مات چند لایه برای ساخت سقف آلاچیق یا سایه‌بان استفاده می‌کنن. دقت داشته باشین که بافت طلق پلی کربنات چند لایه با طلق دوجداره متفاوته. در طلق های دوجداره پلی کربناتی ، جداره ها به شکل کلی و پیوسته متصل نیستن. فاصله میانی جداره ها خالی اس. اما در طلق های لمینت پلی کربناتی ، لایه های طوری به هم چسبونده می‌شن که فاصله میانی اونا مشاهده نمی‌شه. خصوصیت مهم دیگری که در طلق های پلی کربناتی چند لایه دیده می‌شه عایق حرارتی و رطوبتی قوی اوناست. این خصوصیات نیز نشون می‌ده که طلق های پلی کربناتی چند لایه مناسب ساخت دیوار و سقف هستن. طلق های پلی کربناتی چند لایه به پلی کربنات ضدگلوله نیز مشهور هستن. پلی کربنات مات چند لایه از نظر قیمتی نسبت به نوع دوجداره و معمولی گرون‌تر هست.

طلق پلی کربنات ضدخش

یکی از مهمترین معایب طلق های پلی کربنات خش‌پذری نسبتا بالای اونه. گفتیم که طلق های پلی کربنات از بهترین انواع طلق برای ساخت دیوار و پنجره هستن. از طرفی قسمت‌هایی مانند دیوار و سقف در دسترس هستن. به جز این مورد این قسمت ها در مقابل عوامل محیطی نیز قرار دارن. بنابراین در این قسمت‌ها باید از متریالی استفاده بشه که در برابر خط و خش مقاومه. طلق های معمولی در این قسمت ها چندان کاربردی نیستن زیرا در مدت کوتاهی ظاهر خود رو از دست می‌ده. حتی خصوصیات بصری این طلق ها نیز آسیب می‌بینه.

در سال‌های اخیر نوع ضدخش طلق های پلی کربنات نیز تولید شده‌اس. طلق های پلی کربنات ضدخش برای ساخت دیوار و پنجره مناسب هستن. برای مقاوم کردن طلق در برابر خراش از یک لایه مخصوص استفاده می‌کنن. این لایه بر روی هر دو طرف طلق کار می‌شه. جنس این لایه از نانوذرات زیرکونیومه. جالبه بدونین که نانوذرات زیرکونیوم علاوه بر ضدخش بودن تا حدودی در مقابل حریق نیز مقاوم هستن.

طلق پلی کربنات مات سقفی

در واقع ساختار این مواد به گونه ای اس که از ایجاد خراش بر روی متریال جلوگیری می‌کنن. این مواد کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارن. ضمن اینکه ضخامت لایه ضدخش ناچیز و تنها در حدود چند نانومتر هست. در واقع همین لایه نازک تا حدود زیادی از ایجاد خش جلوگیری می‌کنه.

پلکسی گلاس مات

در این مطلب به معرفی طلق پلی کربنات مات پرداختیم. به جز پلی‌ کربنات انواع دیگر طلق نیز در نوع مات تولید می‌شن. پلکسی گلاس مات نیز از جمله انواع طلق هست که در نوع مات نیز موجود هستن. پلکسی گلاس مات نوعی از طلق هست که با استفاده از متیل متاکریلات ساخته می‌شه. این ورق ها پرکاربرد ترین نوع طلق هستن. خصوصیت منحصربه‌فردی که این طلق ها در مقایسه با سایر طلق ها و حتی شیشه ها دارن شفافیت ، وضوح بالا و درخشش قابل توجه هست. ورق های پلکسی گلاس عبور نور 92 درصدی دارن. این طلق‌ها تصاویر را کاملا واقعی نشون می‌دن. نوع مات پلکسی گلاس ظاهر بسیار زیبایی داره.

در واقع پلکسی گلاس زیباترین نوع طلق مات هست. البته طلق های اکریلیک علاوه بر ویژگی های بصری از نظر ویژگی های فیزیکی نیز نسبتا غنی هستن. حداقل در مقایسه با شیشه بسیار قوی‌تر هستن و مقاومت این طلق ها ۱0 برابر نسبت به شیشه بهتر هست. پلکسی گلاس با وجود چنین ویژگی هایی از نظر قیمتی نیز بسیار عالی اس.

طلق پلی کربنات مات

از دیگر خصوصیات پلکسی گلاس می‌توان به مقاومت این طلق ها در برابر اشعه یو وی اشاره کرد. اشعه یو وی علاوه بر اینکه سبب آسیب به سلامتی انسان هست باعث زردشدن و شکننده‌شدن طلق های معمولی می‌شه. اما طلق های اکریلیک در مقابل هوازدگی مقاوم هستن. بنابراین طلق اکریلیک در محیط های تحت نور خورشید نیز قابل استفاده اس. دقت داشته باشین که هنگام تمیز کردن طلق های اکریلیک نمی‌توان از برخی محلول های شیمیایی استفاده کرد. طلق کریستالی مات ارزون‌ترین نوع طلق هست. البته قیمت مدل های ضد یو وی و ضد خش کمی گرون‌تر از نوع معمولی اس.

طلق کریستال مات

طلق کریستال مات یا پلی استایرن سومین نوع طلق مات هست که قصد معرفی اونو داریم. طلق کریستال مات همانند دو نوع قبلی شفافیت بالایی دارن. این طلق ها نیز در مقابل شیشه قوی‌تر هستن. موارد کاربرد طلق‌های شیشه ای کریستال کارهای ظریف‌تر هست. برای مثال این طلق ها برای طبقه‌بندی یخچال و لوازم خانگی استفاده میشن. این طلق ها برای ساخت سقف‌های کاذب داخلی نیز مناسب هستن. به دلیل عدم مقاومت در برابر اشعه یو وی این طلق ها در قسمت خارجی استفاده نمی‌شن.

همچنین طلق های کریستال مات در برابر خراش ضعیف هستن. در صورتی که مایل به استفاده از طلق کریستال در محیط خارجی باشین بهتر هست از نوع ضدخش و ضد یو وی استفاده کنین. به این دلیل که طلق های کریستال مات معمولی به سرعت از نظر ظاهری افت می‌کنن. اثر خراش باعث زشت‌شدن جلوه طلق می‌شه. اشعه یو وی نیز بعد از مدتی طلق رو زرد می‌کنه. به جز این حتی به بافت طلق نیز آسیب می‌رسه.

مهمترین مزیت طلق کریستال مات عایق‌بندی قوی اونه. طلق کریستال مات عایق بهتری نسبت به طلق پلی کربنات و پلکسی گلاس داره. چنانچه عایق حرارتی پلی استایرن ۷۵ درصد قوی‌تر از شیشه هست. این ویژگی به این معنی اس که طلق های کریستال در مقابل تغییر دما مقاوم‌تر هستن. این طلق ها به خوبی از ورود گرما و سرما به داخل ساختمون جلوگیری می‌کنن.

انواع طرح و رنگ طلق پلی کربنات

طلق های پلی کربنات مات هم در نوع بی رنگ موجود هستن و هم در انواع رنگی تولید می‌شن. طلق های پلی کربنات مات رنگی مشابهت نسبتا زیادی به شیشه های رنگی دارن. با توجه به شباهت ظاهری ، می‌توان از این طلق ها به عنوان جایگزین شیشه‌های رنگی بهره برد. ظاهر طلق های رنگی به حدی جذاب و زیباست که از اونا در دکوراسیون داخلی نیز استفاده می‌کنن. طلق های پلی کربنات رنگی برای ساخت نمای ساختمان از بهترین گزینه ها هستن. طلق های پلی کربنات در انواع رنگ های پرطرفدار و ضخامت های مختلف عرضه می‌شن. طلق های رنگی پلی کربنات در نوع دوجداره و چندجداره نیز موجود هستن.

طلق پلی کربنات مات یخی
طلق پلی کربنات مات یخی

طلق های پلی کربنات در طرح ها و شکل‌های متنوعی تولید می‌شن. دو طرح یخی و دوغی از محبوب‌ترین مدل های طلق پلی کربنات مات هستن. به جز این ترکیب طلق های شفاف و مات پلی کربنات جلوه مطلوبی به ساختمان می‌بخشه. ترکیب طلق های پلی کربنات مات و شفاف به خصوص در ساخت انواع پارتیشن مورد استفاده قرار می‌گیرن. انواع طرح با استفاده از دستگاه‌های چاپ مخصوص بر روی طلق های پلی کربنات مات قابل اجرا هستن.

سفارش ورق پلی کربنات مات

مجموعه فرکو از جمله موفق ترین تولیدکنندگان داخلی اس که در زمینه تولید طلق فعالیت می‌کنه. از محصولات فرکو می‌توان به طلق هوشمند ، طلق رنگی ، انواع پلی کربنات ، اکریلیک و … اشاره کرد. معیار های تعیین‌شده فرکو برای تولید محصول کاملا منطبق با استانداردهای روز جهانی اس. تنوع طلق‌های تولید در مجموعه فرکو در کشور بی همتاست. مجموعه فرکو برای تولید انواع طلق و پلکسی از بهترین مواد اولیه موجود در بازار استفاده می‌کنه. این مورد در ساخت طلق اهمیت فراوانی داره. زیرا مواد اولیه هم بر میزان مقاومت طلق و هم بر زیبایی طلق بسیار اثر‌گذارن. فرکو برای فراوری محصول از بهترین روش ها استفاده می‌کنه. فروری غلط نیز باعث ضعیف‌شدن طلق می‌شه. طلق هایی که با روش‌های قدیمی تولید می‌شن عمر کمتری دارن و به‌سرعت آسیب می‌بینن.

طلق پلی کربنات مات
ساخت آلاچیق با استفاده از طلق پلی کربنات مات

ضمن اینکه با با وجود استفاده از مواد اولیه عالی ، به دلیل عرضه بدون واسطه ارزش خرید محصولات فرکو بالاست. عرضه محصولات فرکو به شکل مستقیم از کارگاه صورت می‌گیره. در صورتی که مایل باشید می‌تونین سفارش خود رو به صورت حضوری ثبت کنین. برای این منظور در روزهای کاری از ساعت 8 صبح الی 14 و از 16 الی 20 به محل کارگاه فرکو مراجعه کنین آدرس کارگاه در قسمت پایین صفحه درج شده اس. برای سفارش غیر حضوری نیز می‌تونین از اطلاعات تماس که در قسمت پایین صفحه درج شده اس استفاده کنین. کلیه سفارش‌ها ظرف مدت 3 الی 4 روز کاری آماده عرضه به مشتریان عزیز هستن.

ورق پلی کربنات مات
ورق پلی کربنات مات
طلق پلی کربنات مات
طلق های پلی کربنات دوجداره برای ساخت دیوار و سقف عالی هستتن
طلق پلی کربنات مات
طلق پلی کربنات مات

پل ارتباطی با مجموعه فرکو

شما می‌توانید برای تماس و ارتباط با مجموعه فرکو از اطلاعات زیر استفاده کنین .

شماره تماس با شرکت فرکو : 02188068352 و 09101767773

پیج اینستاگرام فرکو را از طریق این لینک دنبال کنین و جدیدترین طرح ها رو تماشا کنین.

آدرس سفارش حضوری :تهران ، اتوبان فتح ، باغستان ، میدان سعید آباد ، خ باغ عمارت ، خ ۱۵ متری سلمان ، بن‌بست بنفشه ، انتهای کوچه درب سبز روشن

طلق پلی کربنات مات
پنجره ساخته شده با طلق
طلق پلی کربنات مات
طلق پلی کربنات مات دوجداره
طلق پلی کربنات مات
گلخانه ساخته شده با پلی کربنات مات
طلق پلی کربنات مات
طلق پلی کربنات مات رنگی
طلق مات
طلق مات
طلق پلی کربنات مات
سایه بان زیبا با جنس پلی کربناتی
طلق مات
طلق مات سقف
طلق پلی کربنات مات معمولی
پلی کربنات مات در دیوار خارجی ساختمان
طلق پلی کربنات مات نما
استفاده از طلق پلی کربنات در ساخت نما
طلق مات
طلق مات برای قفسه‌ها
طلق مات
طلق پلی کربنات مات
طلق مات
طلق پلی کربنات مات
طلق پلی کربنات مات
طلق مات
طلق پلی کربنات مات
طلق پلی کربنات مات

طلق پلی کربنات مات
طلق مات

11 پاسخ

    1. عرض سلام خدمت شما. برای بازدید به جز جمعه میتونید هر روزی تشریف بیارید. بازدید از ساعت 8 الی 14 و از 16 الی 20 .

    1. عرض سلام خدمت شما. شما میتونید از مدل های مختلف استفاده کنید. پیشنهاد میکنم حتما با کارشناسان فرکو تماس بگیرید. شماره تماس در قسمت انتهایی مطلب درج شده.

    1. سلام به جز جمعه میتونید برای بازدید محصولات به محل کارگاه مراجعه کنید. آدرس مجموعه فرکو در قسمت انتهایی این مطلب درج شده است.

    1. سلام به شما دوست عزیز. بله مجموعه فرکو انواع طلق و پلکسی را در مدل های شفاف ، مات و رنگی تولید میکند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های تماس مجموعه تماس حاصل کنید. موفق و موید باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
×

میدونستی هر هفته مسابقه داریم ؟!

صفحه ی اینستاگراممون رو فالو کن تا تو هم یکی از برنده های میلیونی آینه ای مون باشی!

پیج اینستاگرام فرکو