Home
طلق شفاف کریستال

طلق شفاف کریستال

طلق شفاف کریستال از محبوب‌ترین متریال‌ها در ساختمون‌سازی اس.شفافیت یکی از مهمترین خواص مدنظر بشر محسوب می‌شه. احتمالا شما هم بعد از شنیدن جسم شفاف، شیشه رو از نظر گذروندین. البته که شیشه ها یکی از مهترین اجسام شفافی هستن که انسان تولید می‌کنه. در این هیچ شکی نیست، اما برای بسیاری از نیازها بهترین گزینه نیستن. برای نمونه شاید بهتر باشه گاهی متریالی سبک‌تر ، نرم‌تر و مقاوم‌تر یا حتی ارزون‌تر! نسبت به شیشه انتخاب کرد. در سال‌های اخیر با پیشرفت تکنولوژی و علم شیمی ماده‌های جایگزین برای شیشه به وجود اومده اس.

مخصوصا پلاستیک یکی از مهم‌ترین دستاوردهای بشر در زمینه تولید ماده‌های کارآمد هستن . پلاستیک ها بسیاری از خواسته‌های ما رو به بهترین شکل بر طرف می‌کنن، اونا وزن سبکی دارن و ارزون هستن. بهتر هست کلیشه‌های منفی در مورد پلاستیک رو دور بیندازین! در این متن به طلق شفاف کریستال می‌پردازیم.

طلق هوشمند …بیشتر بخونین.

طلق شفاف کریستال

جایگزینی برای شیشه

طلق یکی از ماده های جایگزین شیشه اس که در این مطلب می‌خواهیم به اون بپردازیم. طلق کریستال ورقه‌های شفافی هستن که خصوصیات منحصربه‌فرد فراوانی دارن. از جمله اینکه طلق کریستال مقاومت بسیار بالایی دارن. همچنین این طلق ها چگالی پایینی دارن. به این معنی که این طلق ها بسیار سبک هستن. در این مطلب قصد داریم ضمن آشنایی با طلق کریستال ، به این سوالات بپردازیم که طلق ها چگونه و از چه موادی ساخته می‌شن؟ کاربرد اونا چیه ؟ همچنین به شکل خاص‌تر یکی از مهمترین طلق های مورد استفاده در بازار، یعنی طلق شفاف کریستال رو معرفی خواهیم کرد . در ادامه با ما همراه باشین .

طلق رنگی…جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنین.

طلق چیست

برای معرفی طلق کریستال شفاف ابتدا به معرفی طلق می‌پردازیم . طلق ها اجسامی شفاف و نیمه شفاف هستن که به طور کلی از پلاستیک ها ساخته می‌شن . در زمان ساخت اولین طلق ها، اونا مثل طلق های امروزی شفاف نبودن . طبیعتا استفاده کمتری نیز داشتن و چندان مورد توجه نبودن. اما با پیشرفت روزافزون در مهندسی شیمی این قضیه بر عکس شد. امروزه طلق هایی بسیار با کیفیت و حتی کاملا مشابه به شیشه ساخته می‌شن. در واقع طلق‌ها کاملا به زندگی انسان ورود کردن. همین الان که شما در حال مطالعه این نوشته هستین به احتمال تقریبا 100% صفحه نمایشی که به اون خیره هستین از جنس طلق هست ! البته فناوری ساخت طلق فقط یک مورد نیست و انواع و اقسام طلق ها با متدهای متفاوت ساخته می‌شن از جمله پلکی گلاس ، طلق کریستال (پلی استایرن) و طلق های پلی کربنات و … .

طلق شفاف کریستال

ساختار طلق ها

به طور کلی طلق ها در دسته پلیمرهای ترموپلاستیک جای می‌گیرن . در علم مواد منظور از ماده پلیمری ، ماده ای اس درشت مولکول که از واحدهای تکرارشده مولکول‌های کوچک‌تر تشکیل شده‌اس. پلیمر ها از نظر وجودی هم در طبیعت یافت می‌شن هم در پالایشگاه‌ها ساخته می‌شن . پروتئین و دی ان ای جاندران نمونه ماده‌های پلیمری طبیعی هستن! به پلیمرهایی که از طریق فرآیندهای صنعتی ساخته می‌شن پلیمر مصنوعی می‌گن. از نظر کارشدگی پلیمرها به دو دسته گرماپلاستیک ها و گرماسخت ها تقسیم می‌شن. پلیمرهای گرماپلاستیک(ترموپلاستیک) هنگام تغییرات دمایی تغییر فاز می‌دن . برای نمونه وقتی گرم می‌شن و دمای اونا از دمای انتقال شیشه بالاتر می‌ره حالت نرم پیدا می‌کنن . هنگام سرد شدن نیز سفت و سخت می‌شن .ویژگی های این دسته بعد از تغییر فاز ثابت می‌مونه. به این ترتیب طلق قابلیت شکل‌دهی خوبی داره.

طلق خم شفاف
طلق شفاف خم

انواع طلق

  • پلی کربنات یا به اختصار PC
  • پلی استایرن یا کریستالی PS
  • پلکسی گلاس یا شیشه اکریلیک

مقایسه طلق ها

اگر بخوایم انواع طلق ها رو از نظر شفافیت و عبور نور و مقاومت مقایسه کنیم باید گفت : طلق های پلی کربنات نسبت به دیگر انواع طلق مقاومت بسیار بالاتری داره. به خصوص از نظر ضربه‌گیری ، پلی کربنات برتری محسوسی نسبت به دیگر انواع طلق داره. از نظر خصوصیت‌های نوری و به خصوص قابلیت عبور نور و شفافیت طلق های پلکسی گلاس کمی بهتر هستن. پلکسی گلاس از نظر وضوح تصویر نسبت به دو مدل دیگر بهتر هست. از نظر قیمتی نیز طلق های پلی استایرن از دیگر طلق ها ارزونتر هستن. هر سه نوع برای نیازهای گوناگون کاربردی هستن.

طلق کریستال

انواع طلق شفاف

  • طلق شفاف اکریلیک
  • طلق شفاف پلی کربناتی
  • طلق شفاف کریستال

طلق شفاف اکریلیک

طلق شفاف اکریلیک یا پلکسی گلاس شفاف یکی از بهترین طلق های شفاف موجود در بازار هستن. ماده پایه برای ساخت طلق اکریلیکی اسید اکریلیک هست. در واقع این طلق ها از نظر شفافیت نسبت به دیگر انواع طلق شفاف برتری دارن. میزان نوری که می‌تونن از این طلق ها عبور کرده و وارد فضا بشه حدود 92% هست! به این معنی که 92 درصد تابشی که به این طلق ها تابیده می‌شه توان عبور از طلق رو دارن. این میزان حتی در مقایسه با شیشه نیز برتری داره. علاوه بر این مورد طلق های شفاف اکریلیک طلق های شفاف اکریلیک علاوه بر اینکه دارای شفافیت بسیار عالی هستن از نظر جنبه‌های فیزیکی نیز خوب هستن و به نسبت شیشه 20 برابر قوی‌تر هستن. طلق های اکریلیک شفاف برای ساخت دیوارها و سقف‌های طلقی و پنجره‌های نورگیر ، ساخت پارتیشن ، ساخت آکواریوم و … مناسب هستن.

طلق شفاف کریستال

طلق شفاف پلی کربنات

اگر چه طلق های پلی کربنات به دلیل خصوصیات فیزیکی و مقاومت عالی شناخته شده‌هستن اما جالبه بدونین که طلق شفاف پلی کربنات از نظر شفافیت نیز عملکرد قابل قبول و سطح بالایی داره. طلق های پلی کربنات عبور نور 82 درصدی دارن که میزان مطلوبی اس. جالبه بدونین که طلق های پلی کربنات سخت‌ترین ماده دارای شفافیت هستن. این طلق ها به نسبت شیشه 200 برابر قوی‌تر هستن. طلق های پلی کربنات برای ساخت دیوارها و سقف‌های طلقی ، پنجره ، ضدگلوله ، ساخت بدنه خودرو و … کاربرد دارن. طلق های شفاف پلی کربنات علاوه بر مقاومت و شفافیت بالا دارای استحکام بالایی هستن و در طولانی مدت نیز کیفیت خود رو حفظ می‌کنن.

طلق شفاف کریستال

طلق شفاف یو وی

نور خورشید دارای طیف پیوسته اس. بدین معنی که نور خورشید دارای فرکانس ها مختلف هست. آن بخشی از نور خورشید که طول موج آن ها بین 10 تا 400 نانومتر باشه اصلاحا اشعه یو وی یا فرابنفش می‌نامن. اشعه یو وی با چشم قابل مشاهده نیست و گستره طول موج آن پایین‌تر از طول موج مرئی اس. اشعه یو وی دارای مزایا فراوانی اس اما اگر مدت طولانی در معرض این تابش باشین این قضیه معتبر نیست. اشعه یو وی می‌تونه به سلامتی آسیب برسونه و به‌خصوص برای پوست انسان مضر هست. مضرات فرابنفش در طولانی مدت تنها مربوط به سلامتی انسان نیست و عمر مفید طلق ها رو نیز کاهش می‌ده. علاوه بر این سبب زردی طلق نیز می‌شه که سبب افت ظاهر و شفافیت طلق می‌شه. برای حل این مشکل طلق شیشه ای یو وی تولید می‌شه که در برابر اشعه یو وی مقاومت هستن.

طلق شفاف شیشه ای
طلق شفاف کریستال

طلق کریستال

نام علمی طلق کریستال ، پلی استایرن( در زبان انگلیسی : Polystyrene) یا به اختصار PS هست . اونا یک پلیمر مصنوعی هستن که در پتروشیمی ها فرآوری می‌شن . برای تهیه طلق کریستال در پتروشیمی از مایع استایرن استفاده می‌کنن. استایرن یک ماده بی بو و بی رنگ هست . جالبه که در گوشت گاو و قهوه و بسیاری از خوراکی‌های دیگر مقداری استایرن موجود هست ! استایرن یک نوع پلیمر هیدروکربن هست .بعد از انجام یک سری واکنش در پتروشیمی نهایتا ماده پلی استایرن که نوعی پلاستیک هست تهیه می‌شه. با توجه به مزایای فراوان پلی استایرن در صنایع مختلف از این متریال استفاده می‌شه، برای نمونه در خودرو یا در بسته‌بندی غذا ، طبقه‌های یخچال ، لوازم خانگی ، نمایشگر و … . این طلق جز پرکاربردترین طلق هاست و سالانه چندین میلیون تن از این طلق تولید می‌شه.

چگالی :1 گرم در هر سانتی متر مکعب ( سبک تر از پلی کربنات و پلکسی گلاس)
شفافیت :90 تا 95 درصد
دمای نرم شدن :100 درجه سلسیوس
عایق حرارتی :قوی‌ترین عایق حرارتی در میان انواع طلق
استحکام :بیشتر از شیشه کمتر از پلی کربنات و پلکسی گلاس
بررسی خصصویات طلق کریستال
طلق شفاف کریستال

برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با پلکسی گلاس می‌تونین روی کادر آبی رنگ کلیک کنین.

تاریخچه پلی استایرن

پلی استایرن برای اولین بار در سال 1839 میلادی توسط یک شیمی‌دان آلمانی ساخته شد. وی از طریق فرآیند تقطیر بر روی ماده‌ای مونومری تونست بعد از چند روز ماده‌ای ژله ای مانند بسازه. البته در ابتدا درک کمی از ماهیت واقعی پلی استایرن وجود داشت. شناخت کامل پلی استایرن تا سال 1865 میلادی طول کشید! تولید تجاری پلی استایرن از سال 1931 میلادی و توسط شرکت فاربن انجام شد. بعد از این با پیشرفت های فراوان مهندسی شیمی هر روز بر استفاده‌های تجاری از پلی استایرن افزوده‌شد و امروزه این مواد با بهبود کیفیت کاربردهای فراوانی دارن. طلق های پلی استایرن در انواع مختلف در بازار موجود هستن که ، می‌توان از اونا در کاربردهای مختلفی استفاده نمود. درواقع در هر جایی که شیشه کاربرد داشته باشه، می‌توان طلق رو جایگزین اون نمود.

ساخت طلق کریستال

ساخت طلق کریستال مشابهت‌های زیادی با ساخت شیشه داره. برای ساخت طلق کریستال باید ابتدا ماده اولیه گرم و داغ بشه. این داغی تا زمانی که ماده کاملا نرم بشه ادامه می‌یابد. بعد از اینکه ماده کاملا نرم و خمیری شد مرحله سرمایش آغاز می‌شه. همانطور که اشاره کردیم از مهمترین خصوصیات پلیمرهای ترموپلاستیکی همین شکل‌پذیری و اثر تغییر دما بر بافت اوناست. ماده پایه که از اون برای ساخت طلق کریستال بهره می‌گیرن منومر استایرن هست که یک پلیمر هیدروکربن محسوب می‌شه.

طلق شیشه

ویژگی طلق شفاف کریستال

طلق شفاف کریستال مقاومت بسیار بالاتری نسبت به شیشه از خود نشون می‌ده. مقاومت این طلق ها حدود 30 برابر نسبت به شیشه معمولی بیشتر هست ! البته طلق کریستال کمی نسبت به طلق‌های رقیب ضعیف‌تر هست ، به خصوص پلی کربنات مقاومت بیشتری داره. طلق کریستال شفاف میزان عبور نور بالایی دارن. به همین دلیل استفاده از اونا برای مکان هایی که لازم هست نورانی باشن مناسب هست. طلق پلی استایرن با توجه به جنس پلاستیکی در برابر زنگ زندگی و خوردگی مقاوم هست. همچنین این طلق ها سطح صافی دارن.

طلق شفاف کریستال

قیمت طلق کریستال بسیار مناسب هست . ” این طلق ها یکی از خوش قیمت‌ترین طلق های بازار محسوب می‌شن ” که ارزش خرید بسیار بالایی دارن . قیمت طلق های کریستال نسبت به طلق دیگر یعنی پلی کربنات و پلکسی گلاس ارزونتر هست. حالت شفاف این طلق ها زیبایی فراوانی داره. این طلق ها در رنگ های متنوع و زیبا تولید می‌شن. همچنین یکی از مهمترین خصوصیات این طلق ها توانایی حفظ رنگ در بلندمدت هست . به این معنی که بعد از چند سال استفاده و تمیز کاری رنگ خود رو از دست نمی‌دن.

دیگر مشخصات

طلق شفاف کریستال عایق رطوبتی بسیار مناسبی محسوب می‌شه و از عبور نم و رطوبت جلوگیری می‌کنه. به همین دلیل می‌توان از این طلق ها در فضاهای دارای رطوبت و نم بالا استفاده کرد. این طلق ها به خصوص نسبت به شیشه های معمولی ایمنی بالاتری دارن. این طلق ها بعد از شکسته شدن حالت کم‌خطری دارن. پس استفاده از این طلق ها زمانی که به ایمنی بهتر نیاز داریم یک راهکار مناسب هست. دون شک وزن کمتر دردسر های به مراتب کمتری از نظر اجرایی برای ما به ارمغان میاره. طلق های کریستال به دلیل سبک بودن درقسمت های مختلف بدون ترس از امنیت استفاده می‌شن. طلق های کریستال شفاف قایل بازیافت هستن. همانطور که می‌دونین بازیافت سبب حفظ بهتر محیط‌زیست می‌شه. البته متأسفانه در برخی از کشور ها در بازیافت پلی استایرن توانایی کمتری دارن.

طلق شفاف کریستال

معایب

طلق شفاف کریستال در برابر نور خورشید مقاومت خوبی نداره و بهتر هست از استفاده این طلق ها در محیط‌هایی که تحت نور مستقیم خورشید هستن، احتیاط لازم رو داشته باشین. برای استفاده در محیط‌های پر نور از نوع ضد آفتاب طلق ها استفاده کنین. طلق شفاف کریستال توان مقابله با اشعه UV رو نداره . با توجه به مضرات فراوان اشعه UV استفاده از این طلق ها بیشتر در فضای داخلی ساختمان ها صورت می‌گیره. ضمن اینکه نور آفتاب عمر طلق رو کاهش می‌ده و بهتر هست در فضای خارجی از طلق های یو وی استفاده کنین. تا علاوه بر این مزایا نور آفتاب نیز ظاهر اونو تغییر نمی‌ده. مقاومت این طلق ها در برابر ساییدگی نیز زیاد نیست و بهتر هست به این مورد نیز توجه کنین

کاربرد طلق شفاف کریستال

از طلق شفاف کریستال بیشتر در قسمت درونی استفاده می‌شه. برای مثال ” استفاده از طلق کریستال شفاف برای سقف‌کاذب. همچنین طرح آسمان مجازی در سال های گذشته بسیار رایج شده‌اس”. یا مورد دیگر به عنوان پارتشین نیز بسیار مناسب هستن. از طلق کریستال شفاف همچنین برای ساخت نمایشگرها استفاده می‌شه. از طلق های کریستال برای ساخت بیلبوردهای تبلیغاتی نیز استفاده می‌شه. در کل با توجه به خصوصیات بسیار مناسب طلق های کریستال مثل مقاومت خوب ، ایمنی مناسب ، وزن سبک و حتی حمل و نقل بسیار آسون از اونا می‌توان در قسمت‌های مختلف استفاده کرد. همچنین باید تاکید کرد که طلق شفاف کریستال بیشتر در فضاهای داخلی کاربرد داره. از دیگر کاربردهای طلق کریستال می‌توان به ساخت طبقه لوازم خانگی اشاره کرد.

طلق شفاف کریستال

انواع طلق کریستال

  • طلق کریستال شفاف یا به اختصار GPPS
  • پلی استایرن مقاوم یا به اختصار HIPS
  • استایرن EPS یا یونولیت : این پلی استایرن که بسیار مشهور هست عایق حرارتی خوبی اس.

طلق های شفاف پلی استایرنی

همانطور که از نام اونا پیداست، از نظر عبور نور عالی هستن. به این معنی که درصد بسیار زیادی از نوری که به سمت این طلق ها تابیده می‌شه می‌تونن از طلق عبور کرده و وارد محیط بشن. این طلق ها شفافیت بسیار بالایی دارن و برای ایجاد محیط های پرنور و آفتابی بهترین نوع پلی استایرن هستن. طلق های شفاف پلی استایرنی در مقایسه با طلق های شفاف پلکسی گلاس و طلق شفاف پلی کربنات قیمت پایین‌تری دارن. البته دقت کنین که برای استفاده از طلق ها در فضای خارجی حتما از طلق‌هایی که در برابر اشعه یو وی مقاوم هستن باید استفاده بشه. مهمترین مزیت طلق های کریستالی در مقایسه با دیگر انواع پلاستیک عایق حرارتی بهتر اونه.

طلق شفاف کریستال
طلق شفاف کریستال

طلق های پلی استایرن مقاوم

این پلی استایرن دارای مقاومت بالایی اس . طلق پلی استایرن مقاوم ، سخت‌ترین و مقاوم‌ترین طلق پلی استایرنی موچود در بازار هستن. در ساخت اون از 5% تا 10% لاستیک اضافه میشه. علاوه بر مقاومت عالی در برابر ضربه این طلق ها در برابر کشش نیز از خود مقاومت بالایی نشون می‌دن و انعطاف‌پذیر هستن.

مقایسه پلی استایرن مقاوم و شفاف

همانطور که از نام اونا پیداست هرکدوم کارایی خاص خود رو داره. طلق کریستال HIPD برای فعالیت هایی که به مقاومت بیشتر نیاز دارن مثمر ثمر هست . طلق کریستال شفاف نیز برای استفاده های نوری کارایی بالاتری داره . نکته دیگر اینکه قیمت طلق کریستال شفاف نسبت به طلق HIPD پایین‌تر هست.

طلق شفاف کریستال

قیمت طلق شفاف کریستال

همه در مورد اهمیت کیفیت بالای جنس میدونیم ، اینکه جنس بی‌کیفیت لذت استفاده ما رو به حداقل می‌رسونه . حتی سرمایه ما رو دود می‌کنه! همچنین ترجیح می‌دیم ضمن استفاده از کیفیت مناسب قیمت بهتری نیز پرداخت کنیم. در مورد قیمت طلق کریستال شفاف باید اشاره کرد که تابعی از ضخامت و رنگ و موارد دیگر هست. نمی‌شه یک قیمت ثابت مشخص کرد. اما همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم به طور کلی قیمت طلق کریستال شفاف با وجود مزیت‌های فراوان اونا کاملا به صرفه و حتی ارزون هست ! قیمت طلق کریستال از دیگر انواع طلق یعنی طلق پلی کربنات و پلکسی گلاس پایین‌تر هست. برای اطلاع از قیمت طلق کریستال شفاف با شماره هایی که در پایین صفحه درج شده‌اس تماس حاصل کنین. لازم به ذکر هست محصولات فرکو بدون واسطه و از محل کارگاه عرضه می‌شن.

طلق شفاف کریستال

سفارش طلق شفاف کریستال

پیشنهاد ما به شما استفاده از “طلق شفاف کریستال تولید شده توسط شرکت فرکو هست”. باید توجه داشته باشین که شرکت فرکو برای تولید طلق شفاف کریستال از استاندارد های روز جهانی استفاده می‌کنه. فرکو برای تولید طلق باکیفیت وسواس زیادی خرج می‌کنه. جالبه بدونین بسیاری از محصولات فرکو در ایران فقط توسط این مجموعه تولید می‌شن و یا برای اولین بار توسط همین مجموعه در ایران تولید شدن. برای ثبت سفارش می‌تونین با شماره تماس که در قسمت پایین صفحه درج شده‌اس به صورت غیر حضوری سفارش خود رو ثبت کنین. همچنین می‌تونین به صورت حضوری سفارش خود رو ثبت کنین. برای کسب اطلاعات بیشتر ، می‌تونین از اطلاعات که در قسمت پایین صفحه درج شده اس استفاده کنین. ضمنا کلیه سفارش‌ها ظرف 3 الی 4 روز کاری آماده عرضه به مشتریان عزیز هست.

پل ارتباطی با مجموعه فرکو

شما می‌تونین برای تماس و ارتباط با شرکت فرکو از اطلاعات زیر استفاده کنین .

شماره تماس با شرکت فرکو : 02188068352

می‌تونین با شماره مقابل برای ارتباط با کارشناسان شرکت فرکو در واتساپ استفاده کنین : 09101767773

پیج اینستاگرام فرکو رو از طریق این لینک دنبال کنین و جدیدترین طرح ها رو تماشا کنین.

آدرس سفارش حضوری :تهران ، اتوبان فتح ، باغستان ، میدان سعید آباد ، خ باغ عمارت ، خ ۱۵ متری سلمان ، بن‌بست بنفشه ، انتهای کوچه درب سبز روشن

طلق کریستال
طلق شفاف کریستال
طلق کریستال
طلق کریستالی شفاف
طلق کریستال
طلق کریستال شفاف
طلق شیشه ای
طلق شیشه ای کریستال
طلق شفاف کریستال
طلق شفاف
طلق شفاف کریستال
طلق شیشه ای شفاف
طلق شفاف کریستال
طلق شفاف کریستال
طلق کریستال

13 پاسخ

    1. عرض سلام سلامت باشید. طلق های شفاف برای بالکن نیز استفاده میشوند ولی بهتر است از طلق شفاف اکریلیک یا پلی کربنات استفاده کنید.

    1. . عرض سلام. طلق های پلی کربنات و اکریلیک نسبت به طلق کریستال محکمتر هستند که در مجموعه فرکو تولید میشوند. موفق و موید باشید

    1. عرض سلام خدمت شما. هم از طلق شفاف و هم از طلق مات میتوان برای ساخت سایه بان بهره برد.

    1. سلام به شما دوست عزیز. برای ساخت پنجره بهتره از طلق اکریلیکی استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های تماس مجموعه تماس حاصل کنید.

    1. عرض سلام و درود. طلق های کریستالی شفافیتی در سطح شیشه دارن اما وضوح تصویر ضعیف تری دارن. در صورتی که ظاهر شیشه ای مد نظر شماست طلق های اکریلیکی شفاف بهتر هستند. موفق و موید باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
×

میدونستی هر هفته مسابقه داریم ؟!

صفحه ی اینستاگراممون رو فالو کن تا تو هم یکی از برنده های میلیونی آینه ای مون باشی!

پیج اینستاگرام فرکو