Home
تفاوت طلق و شیشه

تفاوت طلق و شیشه

طلق های شیشه ای شباهت ظاهری فراوانی با شیشه ها دارن و تفاوتی میان جلوه این دو متریال دیده نمی‌شه. حتی از نظر ساختار مولکولی نیز طلق و شیشه شباهت‌های فراوانی دارن. با این حال باید تاکید کنیم که این دو متریال اساسا از دو جنس مختلف هستن. شیشه‌ها بر پایه سیلیسیم ساخته می‌شن، در حالی که طلق ها پلاستیک پلیمری هستن. از نظر ویژگی و خصوصیت‌های مختلف میان طلق و شیشه تفاوت‌های عمده‌ای دیده می‌شه. در این مطلب قصد داریم به مقایسه ویژگی‌های مختلف طلق و شیشه بپردازیم و تفاوت طلق و شیشه رو بررسی کنیم. همچنین به این سؤال پاسخ خواهیم داد که چرا طلق شیشه ای متریالی عالی برای جایگزینی شیشه اس؟

بیشتر بخونین : طلق اکریلیکی

تفاوت طلق و شیشه
طلق شیشه ای

شیشه تا سال‌ها تنها گزینه برای استفاده بشر بوده اس. از دوران باستان و آشنایی اتفاقی بشر با شیشه، این متریال مورد توجه قرار گرفت. موارد کاربرد شیشه با گذشت زمان حتی فراگیرتر از قبل شد. پیشرفت در کیفیت شیشه به حدی رسید که از اوایل قرن 20 میلادی ساخت نمای تمام شیشه ای در کشورهای پیشرفته رایج شد. با این وجود شیشه‌ها معایب فراوانی نیز دارن.

بیشتر بخونین : طلق رنگی

یکی از این معایب، وزن سنگین و دیگری ایمن نبودن شیشه اس. هر چند شیشه‌های بهینه شده و ایمن نیز در سال‌های گذشته تولید شدن. منتهای مراتب قیمت این شیشه ها برای بسیاری از فعالیت‌ها و ساختمان‌ها مقرون به صرفه نیست. در عوض طلق ها با قیمت نسبتا مناسبی می‌تونن کارکرد مشابهی داشته باشن. همچنین علاوه بر قیمت دارای مزایای فوق‌العاده‌ای هست و معایب شیشه رو برطرف کرده‌اس.

معرفی انواع طلق

پیش از مقایسه طلق و شیشه ابتدا قصد داریم به معرفی انواع طلق بپردازیم. طلق ها به سه دسته عمده تقسیم می‌شن. این سه نوع عبارتند از : طلق پلی کربنات، طلق اکریلیک و طلق کریستال. هر کدوم از مدل‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود رو دارن. طلق های پلی کربنات با استفاده از فسژن و بیس فنول A ساخته می‌شن. برای ساخت طلق‌های اکریلیک (پلکسی گلاس و با نام علمی متیل متاکریلات) از متانول و اکریلیک اسید استفاده می‌کنن. ساخت طلق کریستال نیز به وسیله منومر استایرن امکان‌پذیر می‌شه.

تفاوت طلق و شیشه

از نظر استحکام در میان انواع ورق پلاستیکی طلق پلی کربنات به نسبت بقیه بهتر هست. طلق‌های اکریلیک بعد از پلی کربنات دومین گزینه هستن و طلق های کریستال، ضعیف‌ترین نوع ورق پلاستیکی هستن. باید خاطرنشان کرد که حتی طلق کریستال نیز استحکام نسبتا مناسبی داره.

از منظر تحمل حرارتی و همچنین عایق حرارتی نیز طلق‌های پلی کربنات به نسبت اکریلیک و طلق کریستال بهتر هست. طلق پلی کربنات حتی تا دمای 110 درجه سانتی‌گراد نیز سالم باقی می‌مونه. میزان تحمل حرارتی برای طلق اکریلیک تا حدود 85 درجه سانتی‌گراد هست. که البته این رقم نیز قابل‌توجه محسوب می‌شه.

وزن هر سه نوع طلق بسیار سبک هست. چگالی طلق های پلی کربنات و اکریلیک در حدود 1.2 گرم در هر سانتی‌متر مکعب هست. چگالی طلق‌های کریستال حتی از این نیز کمتر هست و در حدود 1 گرم در هر سانتی‌متر مکعبه !

تفاوت طلق و شیشه

از نظر ظاهری هر سه نوع طلق در مدل‌های طلق شفاف، مات و رنگی تولید می‌شن. با این وجود طلق های اکریلیک از نظر بصری پرطرفدارتر هستن و ظاهر براق‌تری دارن.

دیگر نکته مهم در مورد تفاوت انواع طلق مقایسه اونا از نظر قیمت هست. طلق پلی کربنات گرونترین نوع طلق هست.

تفاوت فیزیکی طلق و شیشه

در قسمت قبلی به معرفی انواع رایج طلق پرداختیم. حال در این قسمت قصد داریم مقایسه‌ای میان طلق و شیشه انجام بدیم. لازم به ذکر هست که شیشه نیز مانند طلق در انواع مختلفی تولید می‌شه. برای نمونه، شیشه‌های لمینت‌شده و سکوریت دو مورد از این شیشه‌ها هستن. با این حال قیمت این شیشه‌ها بسیار گرونتر هست. در این قسمت منظور ما از شیشه نوع معمولی اونه که از نظر قیمتی هم ردیف با طلق هست.

یکی از برترین مزیت‌های طلق در مقایسه با شیشه مقاومت و استحکام بالای اونه. برای مقایسه طلق پلی کربنات 250 برابر در مقایسه با شیشه مقاوم‌تر هست! سایر ورق ها نیز مقاومت به مراتب بیشتری به نسبت شیشه دارن. طلق ها مقاومت بیشتری در مقابل ضربه و یا عوامل جوی مثل طوفان ، سیل و … نشون میدن.

طلق هوشمند…بیشتر بخونین.

تفاوت فیزیکی طلق و شیشه
طلق شیشه ای در ضخامت های مختلف

به جز استحکام فیزیکی، طلق در مقایسه با شیشه انعطاف‌پذیرتر و کشسان‌تر هست. مقاومت کششی طلق در مقایسه با شیشه بالاتر هست. شیشه مقاومت کششی بسیار کمی داره و به آسونی فرومی‌پاشه. به‌خصوص ورق‌های پلی کربنات نکشن، در برابر کشش مقاوم هستن.

مورد بعدی مقاومت این دو متریال در برابر اشعه یو وی و فرابنفش هست. شیشه‌های معمولی توانایی بازتاب اشعه یو وی رو ندارن. طلق ها هم در نوع معمولی تولید می‌شن و هم طلق یو وی نیز در بازار موجود هست. طلق های معمولی در برابر اشعه یو وی بعد از مدتی شکننده و زرد می‌شن. طلق های ضد یو وی در برابر هوازدگی مقاوم هستن و در برابر نور خورشید سالم می‌مونن. از این رو اگر طلق حتی در معرض نور خورشید هم قرار بگیره، تغییری در ظاهر اون ایجاد نمی‌شه.

طلق یو وی …بیشتر بخونین.

تفاوت ظاهری طلق و شیشه

مورد بعدی که به اون می‌پردازیم تفاوت ظاهری طلق و شیشه اس. هم شیشه و هم طلق در انواع شفاف، مات و رنگی عرضه می‌شن. نوع شفاف طلق و شیشه برای ساخت نورگیر استفاده می‌شن. میزان انتقال نور در طلق‌ها بین 89% تا 94% هست. میزان انتقال نور در شیشه‌های معمولی نیز در حدود 90% هست. همانگونه که مشاهده می‌کنین، طلق از این نظر حتی به نسبت شیشه برتری داره.

تفاوت ظاهری طلق و شیشه

به جز شفافیت مورد بعدی که اهمیت فراوانی داره واقعی بودن تصویر هست. شکست نور یکی از معیارهایی اس که نشون‌دهنده واقعی بودن تصویر هست. از نظر شکست نور طلق‌های اکریلیک هم‌سطح با شیشه هستن. میزان شکست نور در ورق اکریلیک و شیشه تقریبا 1.49 هست ( در طول موج 589 نانومتر). این عدد در طلق‌های پلی کربنات در حدود 1.52 هست.

مورد بعدی تفاوت در سطح درخشش و براق بودن این دو متریال هست. همانطور که پیشتر گفتیم، طلق اکریلیک درخشان‌ترین نوع طلق هست. شیشه نیز از نظر درخشش عالی‌اس. از این نظر طلق اکریلیک و شیشه در یک سطح هستن و طلق های پلی کربنات کمی ضعیف‌تر هستن.

تفاوت ظاهری طلق و شیشه

از نظر خش‌پذیری نیز میان طلق و شیشه تفاوت‌هایی دیده می‌شه. متریال‌هایی که خش‌پذیری بالایی داره بعد از مدتی از نظر ظاهری دچار افت می‌شن. شیشه خش‌پذیری پایینی داره. در میان انواع طلق نیز پلی کربنات معمولی در برابر خش ضعیف هست. با این حال طلق های اکریلیک خش‌پذیری بسیار پایینی دارن. خش‌پذیری اکریلیک حتی از شیشه نیز پایین‌تر هست. البته لازم به ذکر هست که پلی کربنات نیز در نوع ضدخش تولید می‌شه که به طلق ضدخش معروف هستن.

بیشتر بخونین : قیمت طلق شفاف

دیگر تفاوت های طلق و شیشه

نکته مهم دیگر در بررسی تفاوت طلق و شیشه مقاومت این دو متریال در برابر محلول‌های شیمیایی اس. شیشه در مقابل محلول‌ها و مواد شیمایی مقاوم هست. طلق های پلی کربنات نیز در برابر شوینده‌ها و موادشیمایی عالی هستن. طلق های اکریلیک از این نظر کمی ضعیف هستن و بهتر هست به هنگام تمیزکاری اون، به این مورد توجه بشه. البته در صورتی که بخوایم از شوینده‌های صنعتی قوی استفاده کنیم این مورد اهمیت پیدا می‌کنه.

دیگر تفاوت های طلق و شیشه
استفاده از طلق برای دکوراتیو

نکته بسیار مهم دیگر در مورد تفاوت‌های طلق و شیشه ایمنی این دو متریال هست. شاید بزرگترین عیب شیشه شکننده‌بودن و تیزبودن قطعات اون در هنگام شکستن هست. اما این معضل در طلق‌ها دیده نمی‌شه و طلق ها اولا شکننده نیستن. دوما طلق بعد از شکسته‌شدن به مانند شیشه خطرناک و خطرساز نیست. البته شیشه‌های سکوریت و لمینت از این نظر عالی هستن، اما قیمت بالاتری نیز دارن.

بیشتر بخونین : قیمت طلق رنگی

سفارش انواع طلق فرکو

مجموعه فرکو از جمله برندهایی هست که در زمینه تولید انواع طلق فعالیت می‌کنه. علاوه بر این فرکو در زمینه تولید مدل‌های مختلف شیشه مانند شیشه سکوریت نیز فعالیت می‌کنه. کیفیت طلق های تولیدشده فرکو بر اساس استاندارد‌های روز جهانی هست. ضمن اینکه عرضه محصولات فرکو با حذف واسطه صورت می‌گیره. کلیه محصولات به شکل مستقیم از محل کارگاه عرضه می‌شن.

در صورتی که مایل به ثبت سفارش محصولات فرکو باشین می‌تونین به روش‌های حضوری و غیرحضوری اقدام کنین. برای سفارش حضوری در روزهای کاری از ساعت 8 صبح الی 14 و از 16 الی 20 به محل کارگاه فرکو مراجعه کنین. آدرس کارگاه فرکو در قسمت پایین صفحه درج شده‌اس.

بیشتر بخونین : طلق شیشه ای شفاف

تفاوت طلق و شیشه فرکو
تفاوت طلق و شیشه

بیشتر بخونین : طلق شیشه ای پنجره

در صورت تمایل به سفارش غیرحضوری می‌تونین از اطلاعات تماس که در قسمت پایین صفحه درج شده اس استفاده کنین. کلیه سفارش‌ها ظرف مدت 3 الی 4 روز کاری آماده عرضه به مشتریان عزیز هست.

پل ارتباطی با فرکو

شما می‌توانید برای تماس و ارتباط با مجموعه فرکو از اطلاعات زیر استفاده کنین .

شماره تماس با شرکت فرکو : 02188068352 و 09101767773

پیج اینستاگرام فرکو رو از طریق این لینک دنبال کنین و جدیدترین طرح ها رو تماشا کنین.

آدرس سفارش حضوری : تهران ،اتوبان فتح ، باغستان ، میدان سعید آباد ، خ باغ عمارت ، خ ۱۵ متری سلمان ، بن‌بست بنفشه ، انتهای کوچه درب سبز روشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
×

میدونستی هر هفته مسابقه داریم ؟!

صفحه ی اینستاگراممون رو فالو کن تا تو هم یکی از برنده های میلیونی آینه ای مون باشی!

پیج اینستاگرام فرکو