Home
طلق مات چیست

طلق مات چیست

طلق‌های مات از جمله پوشش‌هایی هستند که به‌عنوان یکی از بهترین جانشین‌های شیشه مات مطرح هستند. بسیاری از قسمت‌ها به جای پوشش های شفاف نیازمند پوشش‌های مات همچون طلق مات هستند. این مورد به‌خصوص به بهبود حریم‌خصوصی داخل ساختمان کمک می‌کند. سمت دیگر این طلق به شکل یک سایه محو دیده می‌شود. بنابراین دید مستقیم وجود ندارد. البته باید اشاره کنیم که وقتی صحبت از طلق به میان می‌آید، منظور طیف وسیعی از ورق‌های پلاستیکی است. در این مطلب قصد داریم به معرفی محصول طلق مات فرکو بپردازیم. همچنین قصد داریم به معرفی و مقایسه انواع طلق بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید تا توضیح دهیم که طلق مات چیست.

طلق مات چیست

طلق مات چیست و چرا گزینه‌ای مناسب است

حال قصد داریم در این قسمت به این مورد بپردازیم که چرا در برخی از قسمت‌ها از طلق مات استفاده می‌کنند و طلق مات چیست. اولین و مهمترین دلیل، حفظ حریم‌خصوصی است. بسیاری از قسمت‌ها که دید گسترده از خارج ساختمان دارند. یا در بخش‌های خصوصی‌تر ساختمان هستند، به این پوشش‌ها نیازمندند. اینطور فضاها با طلق مات آرامش بیشتری پیدا می‌کنند. ضمن اینکه میزانی از نور نیز وارد ساختمان می‌شود. البته شدت نور ورودی در مقایسه با نوع شفاف کمتر است. خود این مورد یعنی دریافت نور ملایم‌تر نیز برای بسیاری از قسمت‌ها یک نیاز محسوب می‌شود. علاوه بر موارد فوق در برخی از قسمت‌ها با توجه به مقررات شهرسازی، استفاده از طلق مات الزام است. از زیبایی طلق‌های مات نیز نباید گذشت. طلق‌های مات در انواع طرح‌ها و رنگ‌ها در بازار عرضه می‌شوند.

شیشه لاکوبل

طلق مات چیست و طلق مات بهتر است یا شیشه مات

دو نوع پوشش مات در قسمت‌های مختلف رقیب همدیگر حساب می‌شوند. که طلق مات و شیشه مات هستند. استفاده از هر کدام از این متریال‌ها، مزیت‌هایی دارد. از نظر استحکام، طلق‌ها در مقایسه با شیشه‌ها گزینه بهتری محسوب می‌شوند. طلق در انواع مختلفی ساخته می‌شود. اما همه این مدل‌ها نسبت به شیشه قوی‌تر هستند. البته منظور شیشه‌های معمولی هستند. شیشه‌هایی مثل شیشه سکوریت بسیار مقاوم هستند. و البته قیمت گران‌تری نیز نسبت به شیشه‌های معمولی دارند. مورد بعدی که بسیار حائز اهمیت است، ایمنی بالای طلق نسبت به شیشه است. همه ما نسبت به خطراتی که به هنگام شکستن شیشه ایجاد می‌شود، آگاه هستیم. حالت تیزی که قطعات شیشه دارند، بسیار خطرناک و آسیب‌زاست. طلق‌ها اما بسیار کم‌خطرتر هستند. و حتی تکه‌های طلق نیز به تیزی خرده شیشه‌ها نیستند.

طلق مات چیست

ایمنی بالای طلق یکی از مهمترین دلایلی است که برخی برای استفاده از طلق مطرح می‌کنند. از نظر خش‌پذیری شیشه به نسبت طلق بهتر است. و خراش کمتری بر روی آن ایجاد می‌شود. با این حال طلق‌های ضدخش نیز تولید می‌شوند. که از این نظر عالی هستند. از نظر مقاومت در برابر محلول‌ها و مواد شیمیایی نیز شیشه‌ها به نسبت برخی از انواع طلق بهتر هستند. البته طلق‌هایی مثل پلی کربنات نیز در مقابل این مواد مقاوم هستند. یکی از مهمترین مزیت‌های طلق به نسبت شیشه قیمت مناسب آن است. شما تصور کنید با وجود این ویژگی‌ها که در بسیاری از موارد به وضوح از شیشه برتر است، قیمت پایین‌تری هم دارند. وزن طلق نیز به نسبت شیشه سبک تر است. چگالی شیشه 2.5 گرم در هر سانتی‌متر مکعب است. بنابراین با فهمیدن این که طلق مات چیست می‌توان ان را جایگزین شیشه در بسیاری از موارد نمود.

موارد استفاده از طلق مات

طلق‌های مات یکی از بهترین انواع طلق برای ساخت نما و دیوار هستند. استفاده از نماهای طلقی با توجه به ویژگی‌های خوبی که این متریال دارد، بسیار رایج شده است. این مورد به‌خصوص در ساختمان‌های عمومی مثل استادیوم‌های ورزشی و موزه‌ها و … دیده می‌شود. پارتیشن‌های طلق مات نیز بسیار رایج هستند. به این دلیل که یکی از دلایل ساخت پارتیشن جداسازی محیط است. که طلق مات از این نظر مناسب‌تر است. از جمله دیگر کاربردهای طلق مات ساخت پوشش اتاق دوش حمام است. امروزه بسیاری از ساختمان‌ها از اتاق دوش در داخل حمام استفاده می‌کنند. طلق‌های مات به طور کلی در ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری، صنعتی و … به کار می‌رود. بسیاری از سالن‌های ورزشی و سوله‌ها و کارگاه‌های صنعتی از این طلق‌ها ساخته می‌شوند.

طلق مات چیست

قیمت شیشه رنگی

انوع طلق مات از نظر ساخت

  • پلی کربنات مات
  • اکریلیک مات
  • پلی استایرن مات

کدام نوع طلق بهتر است

طلق‌ها از نظر ساخت در سه دسته عمده قرار می‌گیرند. شامل طلق‌های پلی کربنات مات، طلق های اکریلیک مات و طلق‌های پلی استایرن مات. همه این مدل‌های مختلف جنس پلاستیکی دارند. اما از مواد مختلفی ساخته شده‌اند. با این وجود ویژگی‌های هر کدام از این طلق‌ها منحصربه‌فرد است. حتی گاه از نظر برخی ویژگی‌ها، تفاوت فاحشی بین انواع طلق دیده می‌شود. پس اینکه همه این‌ها پلاستیکی هستند، دلیلی بر یکسان بودن آن‌ها نیست. طلق‌های پلی کربنات جز پلیمرهای گروه کربن هستند. و از بیس فنل A و فسژن ساخته می‌شوند. طلق‌های اکریلیک از متیل متاکریلات ساخته می‌شوند. و به نام پلکسی گلاس نیز مشهور هستند. طلق‌های پلی استایرن نیز از پلیمر استایرن ساخته می‌شوند. البته یکی دیگر از مواردی که به هنگام خرید طلق باید توجه کنیم، نوع ساخت طلق است.

طلق مات چیست

طلق‌ها با روش‌هایی موسوم به پلیمریزاسیون ساخته می‌شوند. پلاستیک‌ها جز مواد پلیمری هستند. با روش‌های مختلف پلیمریزاسیون منومرها که مولکول‌های ساده‌ای هستند، تبدیل به رشته‌های پلیمری می‌شوند. این کار به وسیله چند روش مختلف و با توجه به ویژگی شیمیایی مواد و اتم‌ها انجام می‌شود. قصد پرداختن بیشتر به این موضوع را نداریم. فقط خلاصه اینکه برخی روش‌های پلیمریزاسیون، طلق‌هایی با کیفیت‌تر تولید می‌کنند.

کدام نوع طلق محکم تر است

یکی از اولین مواردی که درمورد این که طلق مات چیست اهمیت دارد، استحکام طلق است. سه نوع طلق معرفی شده که طلق پلی کربنات به نسبت بقیه مستحکم‌تر است. البته طلق‌های پلی کربنات در درجه‌های مختلفی از نظر استحکام ساخته می‌شود. و منظور در این‌جا بالاترین درجه سختی است. به طلق‌های پلی کربناتی که بالاترین درجه استحکام را دارند، اصطلاحا طلق نشکن می‌گویند. دومین طلق مستحکم طلق اکریلیک است. طلق پلی استایرنی نیز ضعیف‌ترین نوع طلق مات است. البته باید اشاره کنیم که طلق‌های پلی کربنات به جز مدل تک‌لایه در مدل دو جداره و چند جداره نیز تولید می‌شود. طلق‌های دوجداره نسبت به طلق‌های تک‌لایه قوی‌تر هستند. همچنین عایق حرارتی و صوتی بهتری هم هستند.

طلق مات چیست

مورد بعدی وزن طلق است. همه انواع طلق وزن بسیار کمی دارند. چگالی طلق‌های پلی کربنات و اکریلیک تقریبا 1.2 گرم در هر سانتی‌متر مکعب است. این میزان در طلق‌های پلی استایرن به 1 گرم در هر سانتی‌متر مکعب می‌رسد. این مقدار وزن سبک در برابر چنین استحکامی بسیار جالب توجه است.

شیشه بین کابینتی

ویژگی‌های دیگر انواع طلق

از نظر عایق حرارتی طلق پلی کربنات نسبت به دو مورد دیگر بهتر است. این طلق ها در برابر حریق مقاوم هستند و دچار آتش‌سوزی نمی‌شوند. مقاومت سایر طلق‌ها در برابر حرارت نیز مناسب است. از نظر خش‌پذیری طلق اکریلیک مات و طلق ضدخش پلی کربنات گزینه بهتری هستند.

طلق مات چیست

شیشه رنگی مدرن

طلق هوشمند چیست

طلق هوشمند به طلق‌هایی گفته می‌شود که ماتی و شفافیت آن با ریموت کنترل مخصوص در هر لحظه می‌تواند تغییر کند. به این معنی که هر زمان به دریافت نور و ویو بیرون ساختمان نیاز داشتیم، حالت شفاف را انتخاب می‌کنیم. زمانی هم که به حریم‌شخصی بیشتر نیاز داشتیم، حالت مات را انتخاب می‌کنیم. برای ساخت طلق هوشمند از دو لایه طلق استفاده می‌کنند که میان آن کریستال مایع ساندویچ شده درون رسانا قرار دارد. طلق‌های شفاف برای ساخت انواع نمای طلقی، پارتیشن و … کاربرد دارند. دقت داشته باشید که این طلق‌ها به برق متصل هستند. با وارد شد جریان به رسانای داخل طلق، مولکول‌های کریستال مایع جهت‌گیری منظمی می‌گیرند. و منافذ زیادی برای عبور نور تشکیل می‌‌شود. در این حالت طلق شفاف می‌شود. در حالتی که جریان نباشد، مولکول‌ها با هم همپوشانی می‌کنند. و منافذ کمی وجود دارد و طلق مات می‌شود.

دیوارپوش شیشه ای

قیمت طلق مات

قیمت طلق مات با توجه به فاکتورهای متعددی تعیین می‌شود. اولین فاکتور جنس و نوع طلق است. موارد دیگری مانند ضد خش بودن و ضد یو وی بودن، دوجداره بودن و یا ضخامت طلق نیز بر قیمت موثرند. ضمنا قیمت طلق‌های تولید داخل به نسبت طلق‌های وارداتی مناسب‌تر است.

طلق مات چیست

شیشه رنگی پنجره

طلق های مات فرکو

توضیح دادیم که طلق مات چیست. و باید بگوییم که طلق‌های مات وارداتی با توجه به قیمت بالای دلار و وجود واسطه‌های فراوان در سال‌های گذشته بسیار گران شده‌اند. به این موارد حمل و نقل از مسیرهای طولانی را نیز اضافه کنید. در سال‌های گذشته کشور ما تبدیل به یکی از تولیدکننده‌های طلق شده است. مجموعه فرکو از جمله برندهای ایرانی است که توانسته طلق‌هایی با کیفیت و استانداردهای جهانی تولید کند. محصولات فرکو بدون‌واسطه و مستقیم از محل کارگاه به مشتریان عزیز عرضه می‌شود.

آیا از طلق‌های مات می‌توان در محیط‌های تحت تابش نور خورشید استفاده کرد؟

طلق های اکریلیک و پلی کربنات ضد یو وی در برابر هوازدگی مقاوم هستند. و می‌توان از آن‌ها در قسمت خارجی استفاده کرد.طلق هوشمند

شیشه لاکوبل رنگی

سفارش

شما می‌توانید برای تماس و ارتباط با مجموعه فرکو از اطلاعات زیر استفاده کنید.

شماره تماس با شرکت فرکو : 02188068352 و 09101767773

پیج اینستاگرام فرکو را از طریق این لینک دنبال کنید و جدیدترین طرح‌ها را تماشا کنید.

آدرس سفارش حضوری : تهران ،اتوبان فتح ، باغستان ، میدان سعید آباد ، خ باغ عمارت ، خ ۱۵ متری سلمان ، بن‌بست بنفشه ، انتهای کوچه درب سبز روشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
×

میدونستی هر هفته مسابقه داریم ؟!

صفحه ی اینستاگراممون رو فالو کن تا تو هم یکی از برنده های میلیونی آینه ای مون باشی!

پیج اینستاگرام فرکو